Ferrari og Porsche tjener kassen på hver bil
Det gælder om at have eftertragtede modeller og lade være med at producere alt for mange af dem, hvis indtjeningen skal være høj.
Den tyske bilproducent Porsche er langt bedre end sine rivaler Mercedes og BWW til at tjene penge på hver produceret bil. Men ingen af tyskerne kan slå Ferrari.
Porsche havde sidste år et driftsoverskud på 119.400 kr. på hver eneste bil, der blev solgt. Det var en stigning på 9 pct. i forhold til 2015, skriver Bloomberg.
Beløbet fremkommer ved at sætte antallet af solgte biler i forhold til driftsoverskuddet.
Dermed ligger Porsche langt foran sine tyske konkurrenter Mercedes-Benz og BMW, der havde et overskud på omkring 34.600 kr. pr solgte bil sidste år.
En del af forklaringen er lige ud af landevejen: Porsche laver ikke billige biler.
Eller lige så billige modeller som Mercedes og BMW gør. Heller ikke selv om mærket har introduceret sin SUV Macan, der er billigere end de mere kendte Porsche modeller.
Også Ferrari kender til det simple trick med at sætte en øvre grænse for, hvor mange eksemplarer, der sendes på gaden.
Ferrari kunne sidste år præstere et driftsoverskud der svarer til næsten 623.000 kr. eller 90.000 dollars pr. bil.
Med til historien om Ferraris meget store overskud pr. bil hører, at 30 pct. af forretningen i Ferrari kommer fra salg af motorer, nøgleringe, fra forlystelsesparker og andre ting, der ikke direkte kører på fire hjul, skriver Bloomberg.
Desuden producerer Ferrari kun omkring 8000 biler om året, og det lave udbud er med til at holde priserne oppe.