Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Forbruget af konsulenter svulmer til nye højder

I 2016 brugte danske virksomheder næsten 20 mia. kr. på ledelseskonsulenter. Og det vil stige endnu mere i en verden, hvor globalisering og digitalisering øger behovet for råd udefra.

Konsulenter på hjernen

Hver eneste år siden den finansielle krise har dansk erhvervsliv brugt stadig flere pege på konsulenter. I 2016 nåede det næsten 20 mia. kr., viser nye tal fra DI.

Tre ud af fire virksomheder bruger konsulenter, viser en måling i Finans’ virksomhedspanel foretaget af analyseinstituttet Wilke, og i snit regner de med at bruge endnu flere penge på det i år.

»Der er mange og voldsomme forandringsprocesser i gang – med digitalisering, kunstig intelligens, big data. Virksomheder forsøger at finde ud af, hvordan det forandrer deres forretningsmodel, og hvordan det kan bruges positivt, og det styrker behovet for rådgivning,« siger Henriette Søltoft, branchedirektør i DI Managementrådgiverne.

Derfor er der brug for det, selv om de meget omtalte milliongager til danske direktører burde tale for, at de vel selv kan regne det meste ud.

For med digitaliseringen går udviklingen for det første ekstremt hurtigt, og for det andet skal der stilles spørgsmålstegn ved det, der for få år siden var logik. F.eks. at det selvfølgelig var billigere at få produceret varer i Kina pga. de lave lønninger – men med robotter skal noget af produktionen nu måske hentes hjem igen.

Af samme grund sker stigningen ikke kun i Danmark. Ifølge analysevirksomheden ALM Consulting Intelligence er konsulentmarkedet vokset med 3-5 pct. om året siden 2011. I 2016 omsatte konsulentbranchen globalt for omkring 1.850 mia. kr.

Branchen i grove træk
Der er tusindvis af konsulenter fra enorme milliardkoncerner til myriader af selvstændige. I grove træk kan branchen inddeles således:
  • Giganterne: Det er de globale huse som McKinsey, Boston Consulting Group og Bain – og dertil kommer specialist-giganter som Accenture og Booz Hamilton.
  • Lige under dem kommer fire andre giganter, nemlig de kombinerede revisions- og konsulenthuse Deloitte, PWC, EY og KPMG.
  • Desuden er der en række headhunter- og rekrutteringsfirmaer af både globalt og dansk og regionalt tilsnit.
  • I Danmark er der – ganske usædvanligt – herunder nogle regionale konsulentaktører, som har taget en relativt stor del af det danske marked, nemlig Implement, Quartz og Valcon.
  • Herunder ligger et stort lag af konsulentfirmaer af større eller mindre størrelse, som har specialiseret sig mere eller mindre.
  • Nederst er så ”de nye i klassen”, de velrenommerede konsulenter, der er sprunget ud af de store huse og gået ind i netværk af freelancere – de organiserer sig f.eks. i netværket Comatch. Og der er tidligere topchefer, der deler ud af deres erfaringer.

»Det er blevet en mere kompleks forretningsverden i kraft af globaliseringen. Både lokalt og globalt er der sket et betydeligt skift i de lovmæssige og regulatoriske omgivelser,« siger Jonathan Stearn, der selv er partner i et konsulentbureau, Schaffer, samt fast skribent om konsulentbranchen på det velansete internationale businesstidsskrift Harvard Business Review.

I det svære farvand giver det mening med bistand fra konsulenter, siger Jonathan Stearn.

»En anden årsag til stigningen er, at virksomhederne siden finanskrisen i 2008 har strømlinet virksomhederne. De skal skabe hurtigere profit med færre mennesker, og det skaber et godt marked for konsulenter,« siger Jonathan Stearn.

ALM skønner, at konsulentomsætningen i de kommende år vil fortsætte med at vokse med 3-4 pct. om året og dermed runde 2.000 mia. kr. i 2019.

Prognosen er også optimistisk blandt danske virksomheder.

BRANCHENYT
Læs også