Ferrari-aktien suser op efter Formel 1-sejr
Det er vigtigt med topplaceringen for Ferrari, der tjener mange penge på produkter, der bærer selskabets navn og farver - men ikke kører på fire hjul.
Sebastian Vettel og resten af holdet bag Ferrari havde svært ved at få armene ned efter weekendens Formel 1 sejr i Australien.
Det samme har aktionærerne i det børsnoterede Ferrari NV efter aktien steg til sit højeste niveau nogensinde. Ferrari blev udskilt fra Fiat Chrysler Automobiles i begyndelsen af 2016 og er desuden noteret i New York.
Aktierne var på et tidspunkt steget med 3,6 pct., men har stabiliseret sig omkring en stigning på 2 pct., skriver Bloomberg.
Efter 27 løb er det første gang, at Ferrari igen fører i Formel 1 stillingen. Og selv om der blot er kørt et enkelt løb i årets serie, er det godt nyt for forretningen Ferrari. Det var Ferrari's første sejr siden august 2015.
Succes på banen er en vigtig del af Ferrari's forretningsstrategi om at kunne lave de såkaldte line-extensions - det vil sige at bruge Ferrari-navnet til produkter som ikke har noget med biler at gøre.
Det er alle former for produkter, lige fra Ferrari-farvede computere over tasker til punge og nøgleringe.
Ca. 30 pct. af Ferrari's omsætning hentes på andre ting end selve salget af fabrikkens kendte biler.
»Der er næppe noget vigtigere for en producent af super-biler end at vinde sejre i verdens mest ikoniske bilvæddeløb. Succes i Formel 1 giver yderligere brændstof til en positiv udvikling i aktiekursen,« siger Vincenzo Longo, der er aktiestrateg hos IG Markets i Milano til Bloomberg.