Erhverv

Danskernes biografvaner har gjort Dansk Reklame Film til en guldgrube

På fem år er overskuddet steget med over 1.500 pct. i Dansk Reklame Film, der primært tjener penge på biografreklamer.

Dansk Reklame Film tjener ganske gode penge på biografreklamer. Foto: Dansk Reklame Film

Danskere er vilde med at gå i biografen, og det kan mærke i Dansk Reklame Film, der primært sælger biografreklamer i landets største biografer.

Dansk Reklame Film, der er ejet af Nordisk Film, har nemlig de seneste år løftet sin indtjening markant, og i 2016 nåede den rekordhøjder med et overskud før skat på 20,1 mio. kr.

Antal solgte biografbilletter

Så mange biografbilletter er der blevet solgt i Danmark siden 2011:

Alle tal er i mio.

  • 2011: 12,4
  • 2012: 13,6
  • 2013: 12,9
  • 2014: 11,9
  • 2015: 13,8
  • 2016: 13

Kilde: Danmarks Statistik

Siden 2011 er overskuddet vokset med over 1.500 pct., og det er til stor tilfredshed hos Claus Rothoff Brix, der er nordisk topchef i Nordisk Films medieforretninger, herunder Dansk Reklame Film.

»Jeg er meget glad for, at vi i et stagnerende og presset mediemarked formår at levere vækst. Vi har de seneste år været nysgerrige efter nye forretningsmuligheder, og det er vi lykkedes med takket være en stor holdindsats,« siger han til Finans.

Mio. kr. 2012 2013 2014 2015 2016
Resultat før skat 6,6 13,4 10,7 17,3 20,1
Egenkapital 5 15,3 10,8 16,3 18,6

Claus Rothoff Brix blev administrerende direktør i Dansk Reklame Film i februar 2011, og siden er overskuddet altså vokset voldsomt, ligesom omsætningen har nået et trecifret millionbeløb.

De gode resultater er udtryk for en vinderkultur, som Claus Rothoff Brix har fremelsket i virksomheden, forklarer han.

»Jeg er af den overbevisning, at man altid kan gøre det bedre, og derfor har jeg italesat, at vi skal skabe resultater. Det har vores medarbejdere taget til sig, og de har forstået, at det er vigtigt, at vi udvikler os frem for at stagnere,« siger Claus Rothoff Brix og fortæller, at antallet af medarbejdere er vokset fra 20 til 33 siden 2011.

Derudover er den gode udvikling i Dansk Reklame Film ifølge Claus Rothoff Brix udtryk for, at biografen i dag kan tilbyde reklamer på en måde, som andre mediekanaler ikke kan.

»Folk bliver mindre og mindre opmærksomme på reklamer, fordi de ser dem alle vegne. Men i biografen er folk i langt højere grad til stede og modtagelige over for reklamebudskaber, da biografmediet giver en helt anden oplevelse end andre medier,« siger han og forklarer, at omkring 65 pct. af Dansk Reklame Films omsætning kommer fra biografreklamer.

Noget af omsætningen kommer fra en egenudviklet digital reklameplatform i Københavns Lufthavn, der hedder Airmagine og blev taget i brug i 2015.

Både for biografmediet og lufthavnsplatformen fokuserer man på datadrevet salg. Det betyder, at man har integreret salgssystemet med etablerede og nyudviklede datakilder, som er med til at sikre, at forbrugerne eksponeres for de mest relevante reklamebudskaber.

Derudover har Dansk Reklame Film med stor succes udviklet appen Biospil, der er downloadet mere end 500.000 gange, og som er med til at skabe en digital bro mellem biografreklamer og sociale medier.

Læs også
Top job