Erhverv

Test: VW-biler mister ydeevne uden snydesoftware

Opgraderingen, der skulle have rettet op på snydesoftwaren i VW-biler, har gjort bilerne dårligere, viser svensk test. Volkswagen undersøger nu sagen.

Volkswagen havde installeret snydesoftware i dieselbiler, som under testforhold fik bilerne til at udlede mindre. Foto: AP/ Carlos Osorio

Får dieselbiler fra Volkswagen-koncernen dårligere ydeevne, efter at de har fået fjernet den snydesoftware, der skjulte bilernes udledning under tests?

Det satte det svenske medie Teknikkens Värld sig for at teste. Og resultatet var bemærkelsesværdigt. Det svenske medie kom frem til, at de fleste testede biler blev dårligere.

I alt blev 10 dieselbiler fra VW-koncernen - bl.a. biler af mærket Skoda, Volkswagen og Audi - testet, og ifølge det svenske medie er bilernes udledning blevet renere, men bilerne er også blevet tørstigere efter opgraderingen.

Nogle af bilerne har fået en bedre ydeevne efter opgraderingen, men de fleste er blevet dårligere. Nogle biler har mistet op til 10 pct. af deres motorkraft, og samtidig er den såkaldte kurve for drejningsmomentet blevet ændret, rapporterer Teknikkens Värld. Det betyder ifølge Teknikkens Värld, at man skal trykke hårdere på speederen, inden bilen accelererer.

Volkswagen i Danmark oplyser, at Volkswagen i Sverige har sat en ekspert til at gennemgå testen fra Teknikkens Värld, og at man ikke kan kommentere testen, da man ikke ved, hvordan den er foretaget.

I Danmark er det 46.151 Volkswagen-biler, der skal have foretaget softwareopdateringen. Indtil nu har 30.660 biler fået foretaget opgraderingen i Danmark. Volkswagen i Danmark oplyser, at man i øjeblikket har 63 uafsluttede sager i forbindelse med opgraderingen, hvilket svarer til en procentsats på 0,14 pct.

»Det er sager, som er ved at blive undersøgt i samarbejde med de pågældende værksteder. Hvis man oplever ændringer ved sin bil efter opdateringen, skal man kontakte sit Volkswagen-værksted, så vil de håndtere sagen på bedste vis,« lyder det fra Søs Righolt, der er pressechef for Volkswagen i Danmark.

Hun peger på, at den opdatering, som VW-bilerne får foretaget, er testet og godkendt af de uvildige tyske myndigheder KBA (Kraftfahrt Bundesamt, red.).

»Det sikrer netop, at bilen lever op til angivelserne i typegodkendelsen: At bilerne, som anført, har de pågældende hestekræfter, brændstofforbrug og CO2-udledning,« lyder det fra Søs Righolt.

Læs også
Top job