Danske stoffer trækkes ind i britiske luksusbiler
Den østjyske designvirksomhed Kvadrat har passeret milliarden i omsætning og når egne vækstmål i utide.
Efter i årevis at have fyldt bl.a. kendte luksushoteller og kontorbygninger med boligtekstiler - samt indgået i kendte møbler - går en dansk designvirksomhed nu også ind i en helt anden branche.
Det sker som leverandør af indtræk i biler. Den første af slagsen med indbygget dansk stof bliver den nye model Velar fra britiske Range Rover.
Netop en udvidelse af aktiviteterne er led i strategien hos Kvadrat med hovedsæde i Ebeltoft. Og faktisk når selskabet allerede i år et vækstmål, som var sat til først at blive indfriet i 2018.
Det netop afsluttede regnskab for 2016 viser, at familieejede Kvadrat kom ud af året med en omsætning på lige over 1 mia. kr. og en vækst på ca. 10 pct. Og ifølge adm. direktør Anders Byriel når salget efter forventningerne 1,2 mia. i år. Han siger:
»I 2014 satte vi os for at skulle kunne vokse med 50 pct. over fire år frem til 2018. Det mål når vi nu i kraft af øget salg i alle vores forretningsområder og ekspansion med nye aktiviteter.«
Kvadrat er global leverandør af designtekstiler til brug i bl.a. byggeprojekter samt møbel- og designindustrien. Selskabet satser dog massivt i forretningsområdet i industri, hvor der nu kommer salg til bilindustrien med.
»Det første samarbejde er med Jaguar Land Rover i Storbritannien, hvor indtrækket i den nye Range Rover er med stof fra os. Vi forventer at kunne ekspandere yderligere i det forretningsområde,« siger Anders Byriel.
I designselskabets tre forretningsområder udgør salget til arkitekter og projekter ca. 50 pct., og i det marked sidder Kvadrat - ifølge selskabet selv - på rollen som global markedsleder, mens samme førerposition indtages i møbelsektoren. De seneste par år har Kvadrat suppleret med også en detailforretning gennem opkøb af det tyske grossistselskab Kinnasand, og det ben voksede med 16 pct. i fjor.
»Vores mål er at blive en endnu større aktør globalt. Men faktisk gik vi samlet mest frem i fjor inden for Europa, som fortsat er klart den største andel. Vi har dog pæn vækst i Asien, hvor vi tidligere har åbnet eget salgsselskab i Japan, og nu også øger aktiviteter. Salget til den region voksede med 33 pct. i fjor,« siger Anders Byriel.
Mens omsætningen atter steg i fjor holdt indtjeningen sig på niveau med året før. Det skyldes ifølge Anders Byriel bl.a. kursreguleringer og andre faktorer som kostede 10 mio. kr. direkte på bundlinjen.
»Vi skal til at kigge på en kommende strategiplan og nye mål. Vi er økonomisk solide og kommer af med den resterende bankgæld i år, så det også giver os en stærk position. Men jeg vil alligevel gerne holde fast i udtrykket ”mere af det samme”, så vi hele tiden husker at udvikler det, som vi lykkes med,« mener Anders Byriel.
Trods fokus på kerneforretningen har Kvadrat løbende gennemført en række investeringer og opkøb til at styrke eller supplere aktiviteterne. Lige efter årsskiftet er der således kommet en ejermajoritet i iværksætterselskabet Unig, som arbejder med nethandel.
Netop det skal ifølge Anders Byriel give Kvadrat ny digital viden, som kan bruges til at øge salget gennem de 1.000 forhandlere rundt om i verden.
Årsregnskab:
Kvadrat Holding A/S (mio. kr.) | 2016 | 2015 |
Omsætning | 1.029 | 938 |
Driftsresultat | 109 | 101 |
Resultat før skat | 104 | 106 |
Årsresultat | 81 | 81 |
Egenkapital | 281 | 262 |
Antal medarbejdere | 484 | 453 |