Erhverv

Nye retssager kan udløse kæmpebøder til Uber

Uber-chauffører har i 2014 og 2015 kørt over 500.000 ture i Danmark, og da Uber netop har betalt 30.000 i bøde for piratkørsel på tre ture, kan en kæmpebøde være på vej til selskabet efter nye retssager, vurderer ekspert. Anklagemyndigheden udelukker intet.

Mulige kæmpebøder kan være på vej og ramme Uber og selskabets chauffører. Her ses et pressemøde hos Uber Danmark. Arkivfoto: Stine Bidstrup

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans

Selv om Uber er på vej ud af Danmark, er de danske myndigheder ikke færdige med selskabet og dets chauffører. Anklagemyndigheden planlægger fem nye prøvesager rettet mod chaufførerne, som kan bane vej for en kæmpebøde til selskabet Uber for medvirken til piratkørsel.

»Anklagemyndigheden kan oplyse, at det sidste punktum ikke nødvendigvis er sat. Det betyder, at der også vil kunne komme andre sager mod Uber,« skriver anklagemyndigheden i en mail til Finans.

Tal fra Skat viser, at 2.233 danske Uber-chauffører i 2014 og 2015 samlet kørte 506.546 ture. Opgørelsen over turene har Skat fra de hollandske skattemyndigheder, som har fået opgørelsen fra Uber selv, der er selskabsregistreret i landet.

Anklagemyndigheden går efter at få skattelisterne godkendt af retten, så man alene på baggrund af disse oplysninger kan rejse tiltale mod chaufførerne for piratkørsel. Bliver chaufførerne dømt, kan man derefter rejse tiltale mod Uber for medvirken til piratkørsel.

»Københavns Politi har tidligere meldt ud, at man vil indbringe fem prøvesager for retten mod chauffører ud fra Skats liste for at få rettens vurdering, men yderligere kan vi ikke sige,« oplyser Vibeke Thorkil-Jensen, advokaturchef i anklagemyndigheden ved Københavns Politi.

Tidligere domme mod Ubers chauffører er en konsekvens af, at chaufførerne er blevet taget på fersk gerning, mens de kørte for selskabet. På den baggrund var Uber tidligere tiltalt for medvirken til piratkørsel og skulle have været i retten i slutningen af april.

Men kort efter nyheden for nyligt om, at selskabet lukker i Danmark, valgte Uber i al ubemærkethed at betale en bøde på 10.000 kr. for hver af de tre ture, som to Uber-chaufførerer sidste år blev dømt for i Østre Landsret. De to chauffører var blevet blev standset af politiet 2015 og senere dømt for piratkørsel.

Det vil derfor være et nybrud, hvis skatteoplysningerne alene kan være en løftestang til at forfølge chaufførerne og senere Uber.

Og det er der gode chancer for, at de kan, mener Thomas Elholm, professor i strafferet ved Syddansk Universitet. Anklagemyndigheden vil normalt kun rejse en sag, hvis man vurderer, at man på forhånd har gode kort på hånden, vurderer han.

»Generelt er det sådan, at anklagemyndigheden ikke rejser tiltale, medmindre man mener, at der er en god chance for at vinde. Det ville også være betænkeligt både retssikkerhedsmæssigt og ressourcemæssigt. Statistikken viser, at det som regel går anklagemyndighedens vej, selv om der naturligvis sker frifindelser,« siger Thomas Elhom.

Fakta: Kort om bøderne
  • Den amerikanske kørselstjeneste Uber valgte i sidste uge at betale en bøde på 30.000 kr. Dermed undgik man en retssag den 24. april, hvor selskabet var anklaget for medvirken af tre tilfælde af piratkørsel.
  • Anklagen mod selskabet byggede på, at to Uber-chauffører sidste år blev dømt først ved byretten og siden landsretten for piratkørsel. Tilsammen blev de stoppet af politiet tre gange, hvor de kørte via Uber-tjenesten.
  • Det er disse tre ture – takseret til 10.000 kr. pr. stk. – som danner baggrund for bøden på 30.000 kr.
  • Oplysninger om chaufførerne hentet via Uber i Holland viser, at der i 2014 og 2015 er kørt 506.546 ture i Danmark.
  • Spørgsmålet er nu, hvorvidt anklagemyndigheden vil gå efter bøde for disse ture også, eller om de vil nøjes med at kræve bøde for de over 120 tilfælde, hvor Uberchauffører er stoppet af politiet, eller slet ikke gå efter flere bøder.

Efter at Uber valgte at betale en bøde på 10.000 kr., står det som udgangspunkt til at danne præcedens for bødestørrelsen for en Uber-tur. Men ifølge Thomas Elholm vil flere overtrædelser formentlig udløse en form for mængderabat, så det ikke bliver alle 506.000 ture fra 2014 og 2015, der udløser en bøde på 10.000 kr.

»Efter dansk ret anvender man på de fleste retsområder et princip, der hedder modereret kumulation. Det vil sige, at selv om man får en bøde på 10.000 kr. for en tur, vil man sandsynligvis ikke få en bøde på 100.000 kr. for 10 ture, men derimod en forholdsmæssig mindre bøde« siger han.

Finans har over flere dage afventet svar fra Uber på, hvorvidt selskabet er bekymret for flere bøder, og om de har afsat penge til en potentiel kæmperegning, men det er ikke vendt tilbage med svar.

Nicolai Jørgensen, der som formand for Foreningen af Deleøkonomi har fungeret som talsmand for Uber-chaufførerne - og selv er blevet idømt en bøde for piratkørsel - mener, at det vil være spild af ressourcer at forfølge de mange chauffører i første omgang.

»Hvis man ser på, hvem der er chauffører, så er det alt fra studerende til revisorer og til andre unge mennesker. Det er svært at sige andet, end jeg mener, at Anklagemyndigheden skulle bruge deres ressourcer på en anden måde,« siger han.

Der er i dag over 120 chauffører, som enten er dømt eller har fået bøder for at køre piratkørsel for Uber.

 Antal Uber-chaufførerSamlet antal ture:Samlet indtægt i kr. Gnsnt. antal tureGnsnt. Indtjening pr. chauffør
2014993.888379.274983.831
20152.134502.65855.892.06811126.191
Total2.233506.54656.271.342  

Oplysningerne  i skemaet viser antal let af chauffører (der kan være flere fra 2014, som også kører i 2015), antal ture og chaufførernes indtægter. Kilde: Skat

Læs en grundigere gennemgang af kørselsregnskabet her.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også