Erhverv
0

Nu bryder luftkrigen ud på langdistanceruterne

Massiv konkurrence på oversøiske flyvninger vil presse priserne. Konkurrenterne opruster til kamp mod Norwegians lavprisbilletter.

Norwegian har masser af langrutefly på vej. Foto: Johan Nilsson /TT/AP

Oversøiske flyvninger til fjerne rejsemål er den nye kampplads for luftfarten.

Flere store selskaber svarer nu igen på Norwegians og mellemøstlge selskabers indtog på de lukrative langdistanceflyvinger. De vil slå kontra med egne lavprisselskaber.

Det skærper konkurrencen, og forbrugerne kan se frem til at boltre sig i billige tilbud til destinationer på andre kontinenter. Priserne er allerede faldet, og de vil dale yderligere.

»De næste 10 år vil vi se samme udvikling på de oversøiske ruter, som vi har set på de korte flyvninger i Europa gennem 15 år. Priserne vil falde, og nye aktører vil kapre kunder fra de gamle flyselskaber,« siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

De næste 10 år vil vi se samme udvikling på de oversøiske ruter, som vi har set på de korte flyvninger i Europa gennem 15 år.

Jacob Pedersen, akatieanalysechef i Sydbank.

Først var det de mellemøstlige selskaber, som pressede priserne. Siden har Norwegian som det første europæiske lavprisselskab turdet satse på de lange ruter på tværs af kontinenterne. Både Ryanair og EasyJet har holdt sig tilbage, mens de store nationale flyselskaber nøje har fulgt Norwegians strategiske manøvre.

De billige billetter truer nemlig indtjeningen i store luftfartskoncerner, som har tjent masser af penge på de oversøsiske ruter, mens de kæmpede med lavprisoperatørerne på de korte flyvninger.

Hurtigt voksende Norwegian har13 Boeing 787 Dreamliner fly, som flyver oversøisk, og yderligere 19 bliver leveret i de næste to år.

Samtidig får Norwegian i løbet af knap tre år leveret mere end 50 langtrækkende mellemdistancefly, som kan flyve over Atlanten eller på andre længere ruter.

Ambitionerne er store.

»Vi vil have interkontinentale flyvninger fra en række større byer i Europa,« siger Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian til Finans.

Vi vil have interkontinentale flyvninger fra en række større byer i Europa.

Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian

Det norske lavprisselskab begyndte i Skandinavien, hvor man bl. a. tog kunder fra SAS. Men efter at Norwegian har åbnet interkontinentale ruter fra London og Paris og varslet nye lange ruter fra Barcelona, har konkurrenterne reageret.

International Airlines Group, IAG, som omfatter British Airways, Iberia, Aer Lingus og Vueling, har lanceret sit eget selskab Level, som skal tage kampen op. Foreløbig med oversøiske ruter fra Barcelona til USA og Argentina. Lufthansa benytter sit lavprisselskab, Eurowings, til lange ruter, og Air France KLM vil også etablere et selskab, der skal flyve langt til lave priser.

»De etablerede selskaber har denne gang reageret hurtigere på truslen. Mange sov i timen, da lavprisselskaberne vandt frem i Europa,« siger Jacob Pedersen.

Tal fra Dansk Flyprisindeks viser, at billetpriserne fra Danmark til populære oversøiske rejsemål er faldet med mellem 20 og 50 pct. siden 2013. Udviklingen vil fortsætte.

»Med de nye aktører vil konkurrencen skærpes, og jeg forventer, at priserne på oversøiske rejser i de nærmeste år i gennemsnit vil falde med 20-25 pct. fra ca. 4.000 kr. til nærmere 3.000 kr.,« siger Ole Stouby, direktør i Travelmarket, der står bag Dansk Flypris Indeks.

Gratist, Registreret: TOOL Oplåst artikel - prøv Finans

BRANCHENYT
Læs også