Erhverv

Stort it-nedbrud i banker: Både netbank og MobilePay ramt

Problemerne skyldes formentlig, at et kabel er blevet skåret over.

Ifølge Danske Bank kan der være problemer med overførsler på mobil- og tabletbank og MobilePay. Foto: Philip Davali

Bankkunder over hele landet har det meste af onsdagen måttet væbne sig med tålmodighed, når de skulle ind på deres netbank eller på MobilePay for at overføre penge.

Netværksproblemer betyder, at flere danske banker i løbet af dagen har haft problemer med bl.a. kontooverførsler i net- og mobilbanker. Det oplyser Nets og Finans Danmark.

»Problemet er med stor sandsynlighed opstået, da et kabel i morges ved en fejl er skåret over. Der arbejdes på højtryk for at genetablere forbindelserne,« oplyser Finans Danmark.

Ifølge Danske Bank kan der fortsat være problemer med overførsler på mobil- og tabletbank og MobilePay. Der kan gå længere tid end normalt, før pengene kommer ind på din eller modtagerens konto.

Nets oplyste tidligere på dagen, at også datacentralerne var ramt. Det betød, at man heller ikke kunne benytte betalingskort, der kræver saldo-kontrol, på normal vis.

Nu skulle driften imidlertid igen være normaliseret, skriver Nets på sin hjemmeside. Udestående overførsler er dog forsinket, men vil blive afviklet gradvist. Det vil sige, at har man lavet en overførsel, som endnu ikke er gået igennem, vil den formentlig gå igennem inden længe.

Nets og bankerne er ikke de eneste, som har haft it-problemer i løbet af onsdagen. Netop nu er DSB ramt af et kæmpe nedbrud, der har lagt billetsalget ned over hele landet. Kun rejsekortet og dets automater virker.

BRANCHENYT
Læs også