Erhverv

H&M slår rekord i Danmark - vil åbne flere butikker

Det svenske tøjimperium er en bedre forretning i Danmark end i mange år.

Danskerne er tilsyneladende vilde med H&M, der tjener mere end i lang tid på det danske marked. Foto: Bernd Von Jutrczenka/AP

Det kan godt være, at det på verdensplan kniber med at tjene penge på H&M-tøj i forhold til tidligere.

Men sådan er det langtfra i Danmark.

Et nyt regnskab fra H&M Hennes & Mauritz A/S, der driver det svenske modeimperiums butikker i Danmark, viser nemlig den højeste omsætning nogensinde i selskabets historie.

Således solgte selskabet i regnskabsåret 2015/2016 tøj for 3,1 mia. kr. i Danmark, og samtidig blev overskuddet det højeste siden 2006/2007. I alt tjente H&M 121 mio. kr. efter skat.

Nøgletal i H&M Hennes & Mauritz A/S de seneste fem regnskabsår:

Mio. kr. 2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015 2015/2016
Nettoomsætning 2.658 2.879,2 3.023,7 3.051,8 3.113,5
Resultat efter skat 93,2 108,1 120,8 83,5 121,1
Egenkapital 536,4 579,5 600,2 583,7 654,8

H&M betegner da også sit resultat i Danmark som »tilfredsstillende« i regnskabet.

»Selskabet har igen i år været i stand til at fastholde og styrke sin markedsandel,« står der i regnskabet fra H&M's danske selskab.

Udover H&M-kæden omfatter selskabet også mærkerne COS, &Otherstories, Monki og Weekday.

I alt drev H&M's danske datterselskab 102 butikker i det seneste regnskabsår, hvilket var én mindre end året forinden. Dog bliver det afsløret i det nye regnskab, at H&M forventer at åbne tre til fem nye butikker i indeværende år, uden at det dog uddybes, hvor de nye butikker skal ligge.

I regnskabet står der desuden, at både omsætningen og indtjeningen forventes at stige en smule i 2017 for H&M's danske selskab, der i seneste regnskabsår gennemsnitligt beskæftigede mere end 1.700 fuldtidsmedarbejdere i Danmark.

Hele H&M-koncernen kom ud af 2016 med et lavere overskud end året forinden, og i marts forklarede tøjkoncernen, der er børsnoteret i Sverige, at overskuddet dykkede endnu mere i årets første kvartal.

Det har været medvirkende til, at H&M-aktien siden nytår er faldet med 13,4 pct.

BRANCHENYT
Læs også