Erhverv

Mikkel Hansen græd - Velux var godt tilfreds med Final4 i Køln

Final4 finalen i Køln blev sendt til 120 lande og den danske hovedsponsor Velux var godt tilfreds med at have investeret næsten 40 mio. kr. i sponsoratet.

Selv om Mikkel Hansen her kan juble over en af i alt fire scoringer i Final4-finalen i denne weekend i Køln, så endte han som taber. Derimod er der jubel hos Velux, der er hovedsponsor af Champions League-rurneringen. Foto: Polfoto

Mikkel Hansen gik meget skuffet bort med en sølvmedalje i hånden. Anderledes guldstemning er der hos storsponsoren Velux efter årets afslutning på Champions League-serien i håndbold med Final4 i Lanxess Arena i Køln.

Velux har været hovedsponsor for herrernes CL-turnering i otte år og kontrakten løber foreløbig til og med 2020. Det koster den store producent af ovenlysvinduer tæt på 40 mio. kr. om året, og Velux EHF Champions League er dermed et af de største sportssponsorater fra et dansk firma.

Vinder af turneringen blev Vardar fra Makedonien efter en finalesejr i de døende sekunder over Paris, som har Mikkel Hansen og Henrik Mølgaard på holdet.

Udover selve branding-effekten af navnet Velux, så bruger koncernen de omkring 190 indledende kampe og selve Final4-afslutningen til at invitere sine kunder.

»Det er tydeligt, at hele konceptet bliver modnet mere og mere. Sæsonen har været rigtig god, og vi har haft 6000 kunder med til kampene. Dermed udnytter vi 94-95 pct. af alle de pladser vi har til rådighed,« siger Michael Rasmussen, der er marketingchef i Velux Group.

Siden det første sponsorskab i 2010 har Velux haft 31.000 af sine kunder med som gæster. Til afslutningen i den netop overstående weekend var der 850 gæster med og de fire kampe blev sendt til 120 lande verden over - foruden de 20.000 tilskuere, der var til stede til hver af de fire finalekampe.

Dette års Champions League finale havde deltagelse af Paris St. Germain, Vardar fra Makedonien, Veszprem fra Ungarn og Barcelona. Det franske og ungarnske marked er af stor betydning for Velux. Kun manglede man tysk og polsk deltagelse, for at det ville have været optimalt.

»Det er 8. gang vi er i Køln og efterhånden kører meget af vores aktivering på automatpilot. Men hele den digitale side kommer til at vokse, og det arbejder vi på at blive bedre til. Og så skal vi selvfølgelig passe på med at tro, at det "hele bare kører". Der skal stadig arbejdes hårdt for at få det bedste ud af sponsoratet,« siger Michael Rasmussen

BRANCHENYT
Læs også