Erhverv

Agger og Stadils tattoo-satsning i nyt milliontab: Må igen til lommerne

Tattoodo har mange millioner brugere verden over. Men det første overskud lader endnu vente på sig.

Daniel Agger og Christian Stadil er blandt de fem største aktionærer i Tattoodo, der har tabt mange milllioner de seneste år. Foto: Gregers Tycho og Jakob Jørgensen

Hvis tidligere landsholdsanfører Daniel Agger og Hummel-rigmanden Christian Stadil havde håbet at tjene hurtige penge på deres fælles tattoo-satsning, er de blevet slemt skuffede.

For Tattoodo, som er navnet på satsningen, har i sine første fire regnskabsår haft et samlet underskud efter skat på omkring 34 mio. kr. Senest blev det i 2016 til et tab på 17,6 mio. kr., viser et nyt regnskab.

Nøgletal i Tattoodo de seneste fire regnskabsår:

Mio. kr. 2012/2013 2014 2015 2016
Resultat efter skat -2,705 -2,874 -10,895 -17,632
Egenkapital -0,029 -2,903 -6,3 -0,686

Selvom man umiddelbart kunne få den tanke, at det går i den forkerte retning for Tattoodo, er det langt fra tilfældet, ifølge selskabet selv.

I hvert fald var underskuddet på 17,6 mio. kr. i 2016 helt i tråd med Tattoodo-ledelsens forventninger, fortæller Caspar Høgh, finansdirektør i Tattoodo.

»Vi har fortsat underskud, fordi vi bruger mange ressourcer på at udvikle platformen. Derfor er der ikke fokus på bundlinjen i disse år, men derimod på toplinjen, som til gengæld er i klar vækst. Hvis vi kun havde fokus på bundlinjen, ville vi forblive en regional forretning og ikke en global løsning, som vi håber på at blive,« siger han til Finans.

Men Tattoodo skal vel give overskud på et tidspunkt. Så hvornår forventes det at blive?

»Det kommer an på mange ting. Vi skal have etableret os i en masse lande i de kommende år, og det er tempoet på det arbejde, der afgør, hvornår det første overskud kommer. Hvis vi går organisk til værks, kan det første overskud være der allerede fra 2018,« siger Caspar Høgh.

I sit nye regnskab anfører Tattoodo, at virksomheden forventer at få tilført flere penge, fordi dens egenkapital er negativ.

Det er i øvrigt langt fra første gang, Tattoodo har haft behov for kapitalindsprøjtninger.

I 2017 forventes kapitalen at komme fra institutionelle investorer og de nuværende ejere, der altså tæller Daniel Agger og Christian Stadil, som begge er blandt de fem største aktionærer i Tattoodo.

»Der kommer til at ske løbende kapitaltilførsler i løbet af 2017. Det er en bevidst strategi for at mindske udvandingen af de nuværende aktionæres ejerandele,« siger Caspar Høgh, der ikke vil fortælle, hvor mange penge Tattoodo regner med at få tilført i år.

Tattoodo menes at være verdens største tatoveringsfællesskab med mange millioner af brugere på verdensplan, heriblandt 17,6 mio. følgere på Facebook.

På virksomhedens platform kan tatoveringsentusiaster finde tatoveringer til inspiration, ligesom de kan finde kontaktoplysninger på adskillige tatovører rundt om i verden. Med tiden skal det være muligt at booke en tatovør-tid gennem platformen, og derudover vil Tattoodo tjene penge på såkaldt content marketing, der er en moderne form for reklamering.

Blandt samarbejdspartnerne inden for content marketing findes Joe & The Juice og Viacom.

Tattoodo blev stiftet i 2013 af de to danske iværksættere Mik Thobo-Carlsen og Johan Plenge sammen med den verdenskendte amerikanske tatovør Ami James, der har medvirket i tv-programmet Miami Ink.

Læs også