• For abonnenter
Erhverv

Teleselskaber, banker og tv-pakker dumper – igen

Et wakeupcall for teleselskaberne, lyder det om en analyse af 42 brancher, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget.

Artiklens øverste billede
At vælge det rigtige mobilabonnement kan være en kompliceret affære, og ofte ender danskerne med at købe mobilpakker med langt mere data, end de har brug for. Arkivfoto: Polfoto

Er det billigste mobil-abonnement godt nok – eller skal du hellere købe et af de dyre? Hvordan får du adgang til de tv-kanaler, som du gerne vil se, uden at du skal betale for en hel masse overflødige, som du aldrig ser? Og hvad med den billige forsikring – dækker den tilstrækkeligt?

Det er spørgsmål som disse, danskerne har svært ved at hitte rede i, fremgår det af analysen ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder”, fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Analysen er baseret på en undersøgelse, som EU-kommissionen har lavet ved at spørge forbrugere i 10 sammenlignelige lande, hvordan de oplever at købe varer og tjenesteydelser på 42 forskellige områder.

»De danske forbrugere synes, at det er svært at navigere rundt på en række markeder, når de er på jagt efter den bedste vare eller ydelse. Ofte er det komplicerede produkter, der volder vanskeligheder, og som føles svære at sammenligne,« siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Mette Rose Skaksen.

Fulde af fejl

Der er flere gengangere blandt de brancher, som danskerne har sværest ved at gennemskue – bl.a. telebranchen, som har tilbud og abonnementer, der kan være meget komplekse.

Det er ingen naturlov, at man ikke kan have tillid til en brugtvognsforhandler. Der er klart plads til forbedring.

Vagn Jelsøe, vicedirektør, Forbrugerrådet Tænk

»Dette bør være et wakeupcall for de brancher, der scorer dårligt i forbrugertillid. Der er klart brug for en indsats fra deres side, så forbrugerne lettere kan forstå, hvad de skal lægge vægt på, når de køber et produkt – og det

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.