- For abonnenter
Teleselskaber, banker og tv-pakker dumper – igen
Et wakeupcall for teleselskaberne, lyder det om en analyse af 42 brancher, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget.
Er det billigste mobil-abonnement godt nok – eller skal du hellere købe et af de dyre? Hvordan får du adgang til de tv-kanaler, som du gerne vil se, uden at du skal betale for en hel masse overflødige, som du aldrig ser? Og hvad med den billige forsikring – dækker den tilstrækkeligt?
Det er spørgsmål som disse, danskerne har svært ved at hitte rede i, fremgår det af analysen ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder”, fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Analysen er baseret på en undersøgelse, som EU-kommissionen har lavet ved at spørge forbrugere i 10 sammenlignelige lande, hvordan de oplever at købe varer og tjenesteydelser på 42 forskellige områder.
»De danske forbrugere synes, at det er svært at navigere rundt på en række markeder, når de er på jagt efter den bedste vare eller ydelse. Ofte er det komplicerede produkter, der volder vanskeligheder, og som føles svære at sammenligne,« siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Mette Rose Skaksen.
Fulde af fejl
Der er flere gengangere blandt de brancher, som danskerne har sværest ved at gennemskue – bl.a. telebranchen, som har tilbud og abonnementer, der kan være meget komplekse.
Det er ingen naturlov, at man ikke kan have tillid til en brugtvognsforhandler. Der er klart plads til forbedring.
»Dette bør være et wakeupcall for de brancher, der scorer dårligt i forbrugertillid. Der er klart brug for en indsats fra deres side, så forbrugerne lettere kan forstå, hvad de skal lægge vægt på, når de køber et produkt – og det