Erhverv
0

Fem flyselskaber klar til at købe efterfølger til Concorden

Når de nye overlydsfly engang er færdige, kan de klare New York-Paris på 3,5 timer.

Listen over luftfartsselskaber, der er klar til at købe overlydsfly, bliver længere. De søger alle efter en afløser til Concorden, der blev taget ud af drift i 2003 efter 27 års tjeneste.

Det er selskabet Boom Aerospace, der arbejder intenst på at få et kommercielt overlydsfly på vingerne. Foreløbig er det kun Richard Bransons selskab Virgin Atlantic Airways, der har bundet sig til en option på levering af 10 overlydsfly, når de engang er klar, skriver CNN.

Men i forbindelse med det store Paris Airshow fortalte Blake Scholl, der er stifter af og direktør for Boom Aerospace, at yderligere fire luftfartsselskaber har indgået optioner på 76 af Concordens afløser.

Han vil endnu ikke løfte sløret for navnene på selskaberne, men siger til CNN, at selskaberne selv vil afsløre, hvem de er på et senere tidspunkt.

Boom planlægger fly, der skal kunne flyve med 2,2 gange lydens hastighed (2.335 km/t) og kunne transportere mellem 45 og 55 passagerer ad gangen.

Den vil give en rejsetid mellem New York-Paris på tre en halv time, San Francisco-Tokyo på under fem en halv time og Los Angeles-Sydney på syv timer.

Udviklingen af de nye overlydsfly vil ske i to tempi. Første skridt er udviklingen af et nyt fly - "Baby Boom" - der skal teste teknologien. Og når den er på plads, er næste skridt et egentligt passagerfly, der skal kunne indsættes på kommerciel basis.

Modellen "Baby Boom" bliver produceret i år, og selskabet regner med, at den skal kunne testes i luften i slutningen af 2018.

Det du behøver at vide!
Modtag nyhedsbrevet Briefing og få hurtigt og nemt overblik over dagens væsentligste nyheder fra erhvervslivet – håndplukket af vores redaktion.
BRANCHENYT
Læs også