Erhverv

Dansk musselmalet sikrer ejer milliongevinst

Det danske selskab i Fiskars-koncernen, som bl.a. omfatter Royal Copenhagen, fordoblede overskuddet i fjor.

Royal Copenhagen blev i december 2012 solgt til Fiskars.  Arkivfoto: Christian Klindt Sølbeck

Det musselmalede stel sælger fortsat stort. I hvert fald har selskabet bag, Fiskars Denmark A/S, høj fart i salget - og ikke mindst indtjeningen, som er fordoblet det seneste år.

Designprodukterne under Royal Copenhagen ligger hos den finske, børsnoterede koncern Fiskars. Dens danske selskab har netop indleveret regnskabet for 2016 til erhvervsregistret. Og det viser en vækst i omsætningen på 22 pct. - mens resultatet før skat blev fordoblet til 147 mio. kr.

Fiskars Denmark rummer ud over Royal Copenhagen også en række andre mærker og aktiviteter. Det er bl.a. glas og designprodukter under navnet Iittala samt have- og køkkenprodukter med navnet Fiskars.

Adm. direktør Lars Tandrup i Fiskars Denmark A/S ønsker ikke at præcisere konkrete tal for de forskellige aktiviteter. Men han understreger, at der er tocifret procentvækst inden for alle de væsentlige aktiviteter i Danmark.

»Vores regnskab dækker over Fiskars' aktiviteter i Danmark og nogle udenlandske Royal Copenhagen-aktiviteter. Det gælder eksempelvis også det koncerninterne salg af Royal Copenhagen-produkter til Asien og USA samt salget i Europa,« siger Lars Tandrup.

Han fortsætter:

»Regnskabet for 2016 er påvirket af omstrukturering og sammenlægning af Fiskars’ aktiviteter i Danmark. Men jeg kan bekræfte, at 2016 har været et rigtigt pænt år for os, og at den underliggende, sammenlignelige omsætning i Danmark stiger med tocifrede procenter.«

Royal Copenhagen blev i fjor rykket op til at være et af Fiskars-koncernens prioriterede mærker, der satses på globalt frem for kun regionalt.

»Royal Copenhagen er Fiskars’ største aktivitet i Danmark og fylder ganske meget rent omsætningsmæssigt - uden at vi vil uddybe det. Salget vokser markant både i Europa og Danmark,« siger Lars Tandrup.

Han oplyser samtidig, at der er skruet op for markedsføringen, og der var i »2016 klare synergier imellem de forskellige forretningsområder«. Direktøren siger:

»Vi investerer i vores kerneforretning og går efter vækst på både Royal Copenhagen, Iittala og Fiskars. Det er vi lykkedes godt med i 2016.«

Fiskars har selv fire Royal Copenhagen-butikker her i landet efter åbning i Vejle i 2015. Hvorvidt der kommer flere til i Danmark eller på eksportmarkeder ønsker Lars Tandrup ikke at svare på.

»Vi følger markedet - også eksempelvis den forestående fusion her i landet mellem isenkræmmerkæderne Inspiration og Imerco, som ligger hos konkurrencemyndighederne. Fiskars står i Danmark med Royal Copenhagen, Iittala og Fiskars under et tag i en stærk position til at skabe vækst,« mener Lars Tandrup.

Han er i øvrigt afgående chef for Fiskars i Danmark. Lars Tandrup indtræder til efteråret nemlig som ny chef for Synoptik i Danmark og Sverige.

Årsregnskab:

Fiskars Denmark A/S (mio. kr.)20162015
Omsætning727595
Resultat primær drift14081
Resultat før skat14778
Årsresultat11455
Egenkapital352238
BRANCHENYT
Læs også