Erhverv
0

Salget dykker: Unge vil have drinks og dropper øl

Unge foretrækker drinks frem for øl, og det kan ses på salget. Øl er gået under 50 pct. i markedsandel på det amerikanske marked for alkohol, og samme tendens ses herhjemme.

Drinks med hård spiritus er i fremgang i USA, mens salget af øl går tilbage. Samme tendens ses herhjemme.

De unge vil have Sex on the beach, Mojitos, Piña Coladas, Jägerbombs og andre smarte drinks. De vil ikke have fars halvdovne dåseøl, når de går i byen. I USA har øl tabt markedsandele i voldsom hast.

I 2000 havde øl en markedsandel i USA på 55,5 pct. af markedet for alkohol. I 2016 var den andel faldet til 47 pct. I samme tidsrum har spiritus øget sin markedsandel fra 28,7 til 35,9 pct. af markedet, viser tal fra Distilled Spirits Council, skriver USAToday.

I øvrigt er også vin gået frem i markedsandel i samme periode.

Ifølge avisen skyldes den store fremgang, at millennials - unge mellem 25 og 35 år - foretrækker hård spiritus frem for øl.

Bryggerierne har lugtet lunten og forsøger at bremse udviklingen ved at skifte til såkaldt craft beer, der er specialøl produceret i mindre mængder og fra små bryggerier eller brewpubs.

I Danmark har udviklingen været nogenlunde den samme. Dog lykkedes det bryggerierne at øge salget en smule i 2016 i forhold til 2015.

Men tendensen mod stærk spiritus er klar, viser tal fra Danmarks Statistik og Bryggeriforeningen.

For 10 år siden blev der solgt 461 mio. liter øl i Danmark. I 2016 var tallet faldet til 358 mio. liter. Også salget af spiritus gik kraftigt ned fra 2005 til 2010. Men herefter vendte det for spiritusproducenterne.

I 2010 blev der i Danmark solgt knapt 17 mio. liter spiritus, og det var i 2015 steget til godt 20 mio. liter.

Går man endnu længere tilbage, er salget af øl de seneste 50 år faldet med 30 pct., mens spiritus i samme periode er steget med 30 pct. Det er perioden 1966-2016, som Danmarks Statistik har opgjort i salg af alkohol pr. indbygger over 14 år.

BRANCHENYT
Læs også