Pizzakæder kæmper om kunderne på ukendt land
Store internationale pizzakæder som Domino’s og Papa John’s planlægger nyt indtog i russiske provinsbyer efter online betaling er blevet mere almindeligt.
Internationale pizzakæder som Domino’s, Papa John’s og Sbarro indtager nu »en by i Rusland«.
Med udbredelsen af online betaling med kreditkort og en stigende popularitet blandt pizzakæderne, skal det ikke længere kun være indbyggerne i storbyer som Moskva, der skal kunne få fingrene i en pizza fra en af de internationale fast food brands. Nu skal provinsbyerne også være med.
Det skriver Reuters.
Der har været adskillige sten på vejen, der hidtil har afholdt de globale pizzakæder fra at indtage nye dele af Rusland. Elendig transport, bureaukrati, dårlige muligheder for at indkøbe de rette ingredienser samt mangel på kokke, der kan fastholde den rette kvalitet, har gjort det noget nær umuligt for fast food-kæderne at indtage dele af det enorme land, der strækker sig over hele 11 tidszoner.
Derudover har kæderne kæmpet med at få tilpasset deres menu til russisk smag. En af Domino’s mest solgte pizzaer hedder en »russian« og indeholder hele 13 ting som kartoffel, oksebøf, svinekød, bacon, championer, peperoni og ost, der alt sammen skal hjælpe til at holde på varmen.
Den amerikanske kæde, der i Rusland har en franchise under navnet DP Eurasia, har i dag 76 butikker i Moskva, og de melder sig nu klar til at udvide.
»Virksomheden har nu færdiggjort sin research og fundet ud af, at der næsten ingen kvalitetspizza er i regionerne, og det giver os en tro på, at der er stor mulighed for udvikling,« siger DP Eurasias leder for udvikling i Rusland, Elena Ivanova til Reuters.
Kæden vurderer selv, at der kan være plads til hele 1500 pizzarier mere i Rusland på lang sigt.
Domino's åbnede den første butik i Skandinavien i Danmark i 1997, og kæden kan med sine 30 pizzarier i dag kalde sig den største pizzakæde i Danmark.
Selskabet bag Domino's Pizza i Danmark, The Scandinavian Pizza Company, fremlagde regnskab omkring årsskiftet, og det afslørede det bedste resultat hidtil med et overskud efter skat på 3,2 mio. kr.
De øvrige pizzakæder Papa John's og Sbarro serverer endnu ikke på dansk jord.