Serier

Millionerne fosser ud af el-kongernes elbilsatsning 

Fem el-selskaber investerede i ladestandere for at fremme el-bil. Nu har underskuddet rundet 147 mio. kr.

El-kongernes kommercielle fejlskud
Topcheferne i fem danske el-selskaber står med en investering i ladestandere, som efter otte år fortsat giver underskud. Fra venstre er det Martin Romvig fra Eniig, Bent Agerholm fra Energi Fyn, Jesper Hjulmand  fra Seas-NVE, Niels Duedahl fra SE, og den nytiltrådte direktør i Nrgi Jacob Vittrup, der ikke har haft noget med Clever-investeringen at gøre.

Direktørerne i fem danske el-selskaber har tilsammen brændt ca. 147 mio. kr. af i en storstilet satsning på at fremme elbiler i Danmark. Efter syv år fosser pengene stadig ud af selskabet Clever, der leverer ladestandere til elbiler.

De forbrugerejede el-selskaber Seas-NVE, SE, Nrgi, Eniig og Energi Fyn har tilsammen skudt 183 mio. kr. i Clever over årene. Senest i februar skød de 25 mio. kr. ind i selskabet, fordi kassen var ved at være tom. 

Serie: El-kongernes kommercielle fejlskud
  • Topcheferne i landets forbrugerejede energiselskaber har tabt milliarder af kroner i kommercielle aktiviteter, som ligger uden for selskabernes traditionelle kerneområde. Alligevel skyder direktørernes løn i vejret, mens forbrugerne betaler stadig mere for at bruge elnettet.
  • Finans har kortlagt de fejlslagne investeringer, som tæller alt fra cykelstativer og en trehjulet elscooter til elbil-ladestandere, tv-indhold og gamle landvindmøller.

»Direktørerne i elselskaberne har set et stort potentiale i elbilerne, men de har ikke kunne gennemskue kompleksiteten på området, og det er kritisabelt,« siger Anders Larsen, ekstern lektor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, RUC.

Clever er et af flere eksempler på, at landets elselskaber taber store penge på investeringer, som ligger uden for deres kernekompetencer.

Når det handler om elbiler, giver det ifølge professor på Aalborg Universitet Brian Vad Matthiesen god mening at understøtte udviklingen ved at etablere nye kabelforbindelser, men det at drive selve ladestanderne er forbundet med en helt anden forretningsmæssig risiko.

»Det er en risikabel forretning, som er stærkt påvirket af lovgivningen vedrørende afgifter på elbiler og så videre,« siger Brian Vad Mathiesen.

De forbrugerejede el-selskaber
  • Størstedelen af de danske elselskaber, der har monopol på de lokale elnet, er andelsejede. Ejerne er de lokale forbrugere.
  • I 2004 blev sektoren liberaliseret, og den opsparede formue, der var tjent på elkunderne, blev givet fri. Det gav selskabernes ledelse adgang til en enorm formue på mere end 60 mia. kr., som pludselig kunne investeres i alskens ting og sager.
  • Pengene kunne være blevet brugt til at sænke ejernes elregning, og der er den også blevet i nogle selskaber, men samtidig har mange bygget prestigefulde domiciler, hævet ledelsens løn og forvandlet sig til konglomerater, der bruger overskuddet fra el-monopolet på kommercielle erhvervseventyr, hvoraf størstedelen har givet store tab
  • Ejerformen giver ifølge eksperter ledelsen i selskaberne stor magt, fordi alle ejer lige lidt. SE og Seas-NVE, de to største selskaber, har begge flere end 300.000 andelshavere. Det betyder, at det økonomiske incitament for at engagere sig og udøve aktivt ejerskab for den enkelte er minimal.
  • I praksis betyder det, at repræsentantskab og bestyrelse i altovervejende grad består af politikere og privatpersoner uden speciel kommerciel indsigt, selvom de forvalter elkundernes opsparede milliardformue, lyder kritikken.
  • I juni fik direktøren i Ewii fra Kolding som den første el-konge sparket, efter at Finans bl.a. havde afsløret, hvordan han tog hustru og familie med på luksuriøse sponsorture til udlandet på firmaets regning. Efterfølgende stoppede formanden.

Det er sjællandske Seas-NVE og sønderjyske SE, der har lidt de største tab på Clever.

Ejerne henviser til bestyrelsesformand Jesper Lange, der til daglig er stabsdirektør i Seas-Nve. Han erkender, at Clever-investeringen ikke er gået som håbet. Et af problemerne er, at regeringen siden 2016 har gjort op med afgiftsfritagelsen for elbiler, hvilket stort set har sat elbilsalget i stå herhjemme.

»Vi havde en drøm om, at investeringen i Clever ville flyve lidt hurtigere, end den har gjort, men den afgifts-intermezzo, som vi har haft de senere år, driller os,« siger Jesper Lange, der dog stadig tror på, at Clever vil udvikle sig til en sund investering.

SE, NRGi og Eniig overlader det til formanden at kommentere på Clever, mens Energi Fyn understreger, at selskabet fortsat tror på investeringen.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS Energisektoren, hvor vi ser på den næste generation af atomkraftreaktorer, som har potentialet til at blive et stort eksporteventyr for Danmark
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også