Renault-Nissan er nu verdens bedst sælgende bilfirma
Glem Toyota, glem Volkswagen. En blanding af fransk temperament og japansk præcision indtager nu tronen som verdens mest populære bilproducent.
Der er en ny konge i bilbranchen, i hvert fald målt på antal solgte biler.
Efter at Renault-Nissan-koncernen sidste år købte Mitsubishi, kan det fransk-japanske samarbejde nemlig nu for første gang erklære sig for verdens største bilproducent. Det skriver Financial Times.
I første halvår af 2017 kom der således 5.268.079 biler på gaden fra Renault-Nissan-Mitsubishi-koncernen, en stigning på 7 pct. i forhold til året før, hvilket altså var nok til at flytte rundt på placeringerne på sejrsskamlen.
Nummer to blev Volkswagen med 5.155.600 solgte biler, og lige i hælene følger så Toyota med 5.129.000 biler. Det var ellers i en årrække Toyota, der kunne prale af at være verdens største, indtil Volkswagen sidste år for første gang endte på toppen – på trods af skandalerne om snyd med softwaren til dieselmotorer.
Renault-Nissan-alliancen er formelt set blot et strategisk partnerskab, hvor de to bilproducenter i princippet er uafhængige, men hver især har købt store andele af hinanden. Samarbejdet begyndte i 1999 og omfatter også mærker som Lada, Datsun, Dacia og altså Mitsubishi, som blev opkøbt i oktober 2016. Koncernen – eller alliancen – er i øvrigt også det bilfirma i verden, der sælger flest elbiler, med Nissans Leaf som den mest markante.
I USA må General Motors, som i syv årtier var verdens største bilproducent, nu nøjes med en fjerdeplads. I løbet af første halvår blev der solgt 4,7 mio. GM-biler, et tal som oven i købet falder. General Motors har nemlig trukket sig ud af flere markeder i Europa og Asien, efter forgæves at have forsøgt at få dem gjort til en overskudsforretning.
I Renault-Nissan-samarbejdet er det i øvrigt Nissan, der er storebror, målt på antal biler, men Renault der har den største magt.
I første halvår af 2017 solgte Renault således 1,9 mio. biler, mens Nissan solgte 2,9 millioner. Mitsubishi, som har været ramt af store skandaler, og derfor var et billigt opkøb, måtte nøjes med at sælge knap en halv million styk.
Til gengæld er det Renault, der har mest medvind lige nu. Salget af Renaults biler steg med 10,4 pct. i forhold til samme periode sidste år.