Erhverv

Trusler, afpresning og løgne: Dansk telefonsvindel er blot begyndelsen på et større svindelnummer

Ved telefonsvindel bliver danskere lokket til at give alle informationer på deres kreditkort, og det øger risikoen for at informationerne sælges videre, og svindlen fortsætter.

Banker og sikkerhedsfirmaer registrerer en stigning i it-svindel, hvor danskere står bag såkaldt voice phishing, hvor kreditkortoplysninger lokkes ud af ofre ved telefonopkald Foto: Jens Büttner/picture-alliance/dpa/AP

De seneste par måneder har man i Danmark oplevet en ny type svindel. For første gang har hackere rekrutteret danskere til at bedrive telefonsvindel, voice phishing. De har oprettet en dansk kundeservice-afdeling til deres ulovlige aktiviteter.

Danskerne udgiver sig ofte for at være fra Microsofts tekniske afdeling. De er langt mere troværdige og succesfulde i deres svindelnumre, da de taler flydende dansk, hvorimod mange af de opkald, hvor en person ringer og taler gebrokkent engelsk, mislykkes. Det fortæller Peter Kruse, der er medstifter af sikkerhedsfirmaet CSIS Security, som har undersøgt den danske telefonsvindel...

BRANCHENYT
Læs også