Erhverv

Holdninger er det nye sort - også i dansk modeindustri

En ny tøjkollektion fra popsangeren Medina skal skaffe penge til og opmærksomhed om flygtninge, mens flere modeselskaber satser på større bæredygtighed.

Popsanger Medina bruger modeugen til at præsentere en ny tøjkollektion, der skal bruges til at samle penge til flytninge-projekter. Foto: Jesper Olesen.

Nødhjælp og bæredygtighed er ord som aktuelt præger dele af den danske modebranche. På den måde vil virksomheder og designere skille sig ud over for forbrugerne.

Under den igangværende modeuge har den danske popsanger Medina således lanceret egen tøjkollektion sammen med modehuset Custommade og onlineaktøren Boozt.

Overskuddet fra salget af tøjet går til Folkekirkens Nødhjælp – og mere specifikt et velgørenhedsprojekt for flygtninge, som organisationen har sammen med netop Medina.

I modevirksomheden Costummade er stifter og kreativ direktør Christian Dam klar i mælet om, hvorfor han har investeret i Medina-projektet.

»Vi har tidligere arbejdet sammen med Red Barnet, og derfor var det oplagt også at gå med i dette projekt. Modebranchen er jo mange ting, og for os er det afgørende ikke kun at satse på overflade og det flygtige. Samarbejdet omkring Medinas kollektion er etableret for at gøre en forskel – mere end markedsføring,« siger Christian Dam, Custommade.

For Medina er netop mode en oplagt måde at ramme også unge kvinder og forbrugere med budskaber.

»Det her handler om meget andet end tøj, men omvendt ved jeg, at mange af mine fans er meget optaget af mode, og derfor er det oplagt. Jeg vil gerne være med til at hjælpe nogle af de mange, som flygter fra krig og konflikter rundt omkring i verden. Og det budskab kan spredes ud gennem en tøjkollektion, hvor der kommer direkte økonomiske donationer fra salget,« mener Medina Danielle Oona Valbak - kendt under kunsternavnet Medina.

Ud over velgørenhed og nødhjælp er bæredygtighed en anden trend blandt danske modeselskaber. Flere af dem har underskrevet en fælles, international aftale om at arbejde for såkaldt cirkulær produktion, så meget mere af tøjet kan genanvendes. En af virksomhederne er den danske modegigant Bestseller, der rummer en række modemærker.

Et af dem er Only, der henvender sig til kvindelige forbrugere. Mærket har netop indgået en aftale med den internationale non-profit organisation Better Cotton Initiative. Det  betyder, at Bestseller-mærket, der har 500 egne butikker samt 4.500 engroskunder, senest i 2020 udelukkende sælger dets bomuldstøj med en råvare, som er fremstillet af miljøvenligt bomuld. Andelen er nu 20 pct.

»Jeg glæder mig over, at vores organisation bevæger os i den retning. Med vores størrelse har vi også en forpligtigelse,« udtaler Bestseller-direktør Finn Poulsen, som er chef for Only og partner i selskabet Only Stores.

Copenhagen Fashion Week
  • To gange om året gennemføres modeuger i København – i august og februar.
  • Ugerne indeholder både shows og fagmesser, der tiltrækker fagfolk fra en lang række lande.
  • I denne uge er der bl.a. fagmesserne CIFF - Copenhagen International Fashion Fair i Bella Center og Revolver Copenhagen i Øksnehallen.
  • Samtidig er der i ugens løb bl.a. en række modeshows rundt om i København, hvor tøjvirksomheder og designere præsenterer kollektioner for indbudte.

Netop miljø og nødhjælp er ifølge mode- og trendekspert Dorrit Bøilerehauge tøjbranchens nye tendens. Og mange flere virksomheder vil komme med projekter i den retning.

»Vi lever i en verden, hvor holdninger er det nye sort. Det er ikke længere nok for virksomheder at producere tøj – de skal over for i hvert fald en del af forbrugerne vise samfundsansvar i det, som de gør. Globale udfordringer med miljø, flygtninge og nødhjælp rykker nærmere på os, og det forsøger modevirksomhederne at agere efter med de nye tiltag,« vurderer Dorrit Bøilerehauge.

BRANCHENYT
Læs også