Erhverv

Midt i sin optur sejler Mærsk med alt for mange tomme containere

Maersk Line har tabt markedsandele i det seneste kvartal i et forsøg på at presse fragtraterne op. Det trækker ned i analytikernes bedømmelse af et ellers flot kvartalsregnskab.

Artiklens øverste billede
Maersk Lines såkaldte headhaul volume (fragtvolumen på udvejen) er steget med 5,2 pct. i 2. kvartal af 2017, mens backhaul volumen tegner sig for et minus på 5,6 pct. Foto: Martin Lehmann

Maersk Line har løftet sin omsætning med mere end 1 mia. dollars og viser dermed vejen frem for det transportselskab, som konglomeratet er i færd med at indskrænke sig til.

Sådan lyder bulletinerne oven på A.P. Møller-Mærsks offentliggørelse af regnskabet for 2. kvartal. Nedenunder de flotte nøgletal skjuler der sig imidlertid en bekymrende udvikling, vurderer flere analytikere, som hver især hæfter sig ved, at fremgangen hos Maersk Line først og fremmest er båret af fragtpriser og ikke af fragtvolumen.

Mens containermarkedet har tegnet sig for en vækst på 4 pct. i det forgangne kvartal, må Mærsk således nøjes med 1,7 pct., hvilket betyder, at verdens største containerrederi aktuelt set taber markedsandele til konkurrenterne. Det ville være til at leve med, hvis det altså ikke var fordi, at forretningen på Esplanaden i den samme periode har udvidet sin flåde med 8,2 pct.      

»Der kommer men'et ind i billedet, for en væsentlig del af det drive et containerrederi er jo at have så høj en udnyttelsesgrad som muligt,« siger Lars Jensen, analytiker hos Seaintelligence Consulting.

Han peger på, at Maersk Lines fragtvolumen er steget med 5,2 pct. på udvejen, men faldet med 5,6 pct. på tilbagevejen de seneste måneder. Det betyder, at de lyseblå skibe sejler med alt for mange tomme containere og har en højere enhedsomkostning i en politisk usikker tid, hvor selskabet netop har gjort et stort nummer ud af nødvendigheden af at kontrollere sine egne udgifter.

»Det er ikke katastrofalt her og nu, men der skal tages hånd om det, for det kan ikke blive ved,« siger Lars Jensen, mens Sydbanks aktieanalytiker på feltet, Morten Imsgard, ligefrem kalder det skuffende.

»Derfor er regnskabet en blandet fornøjelse,« siger han.

Nykredit glæder sig derimod over, at Maersk Line ikke er gået på kompromis med sine rater - som er steget 22 pct. siden sidste år - i et forsøg på at fylde alle containere op.

»De seneste år har Maersk Line jo rent faktisk stjålet massive markedsandele, mens fragtraterne omvendt ikke har været så høje som forventet,« pointerer aktieanalytiker Ricky S. Rasmussen i forlængelse af, at Mærsks topchef - Søren Skou - har betegnet jagten på profitabilitet som vigtigere end kampen om markedsandele her og nu.

Storaktionæren ATP er da også fortrøstningsfuld på det punkt, fortæller aktiechef Claus Wiinblad.

»Det vigtigste for os er ikke, om Mærsk har fokus på fragtrater eller volumen, men at selskabet har fokus på at forfølge den strategi, der skaber mest mulig værdi for forretningen,« siger han.

2. kvartal 2017 APM Consolidated   Transportdivisionen  
     
(mio. dollars) 2017 2016 2017 2016
Omsætning 9604 8861 7671 6690
Resultat -264 118 247 6

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.