Erhverv

Qantas vil smadre luftfartens sidste skanse: Non-stop Sydney-London på 20 timer

"Kære Boeing og Airbus. Vi vil gerne have et fly, der kan klare at flyve til London og New York uden at skulle tanke undervejs. Vh Qantas"

Artiklens øverste billede
Det australske luftfartsselskab Qantas har udfordret Boeing og Airbus: Byg et passagerfly til os, der kan holde sig på vingerne i 20 timer i træk.

Det australske luftfartsselskab Qantas er kommet med en udfordring til de to store flyfabrikker Boeing og Airbus. En udfordring, der - hvis den imødekommes - vil bryde den sidste grænse i verden inden for civil luftfart.

Selskabet vil gerne bestille et passagerfly, der kan holde sig i luften fra de østaustralske byer Sydney, Melbourne og Brisbane i en flyvning til enten London og New York. Vel af mærke uden at skulle gå ned for at få jetfuel på i Asien eller Mellemøsten.

Qantas vil have enten en Boeing 777X eller en Airbus A350, der fra 2022 kan klare de ultralange ture.

»Dette er den sidste grænse inden for global luftfart. Og det ville være en af de strategisk vigtigste ordrer i Qantas' historie,« siger koncernchef Alan Joyce fra Qantas til CNN.

Turen fra Sydney til London er på godt 17.000 km og vil dermed slå den længste nuværende rute med 2400 km. Det er i øvrigt non-stop Auckland i New Zealand til Doha i Qatar.

En non-stop-flyvning mellem Sydney og London ville tage 20 timer og 20 min., mens turen til New York ville blive på 18 timer og 7 min.

Turen Sydney-London ville spare passagererne for tre-fire timers flyvning i forhold til i dag, hvor der skal tankes undervejs. Desuden er rationalet fra Qantas, at passagerne ville slippe for den stress der er ved at skulle skifte fly.

Både Airbus og Boeing er i gang med at udvikle nye fly, der kan klare ultra lange flyvninger, men ifølge Qantas vil heller ikke disse fly kunne klare turen i et hug, skriver CNN.

Ingen af de to flyfabrikker har endnu kommenteret udfordringen fra Qantas.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.