Serier
0

DI’s bildirektør: Bilsalget er gået fuldstændig i stå

Siden nytår har bilsalget været på rekordkurs. Men rygter om, at regeringen er på vej med et forslag om at skære i registreringsafgiften, har skræmt bilkøberne, lyder det fra DI.

Det store afgiftslotteri
Bilsalget satte ny rekord i 2016 med 222.000 solgte personbiler. I 2017 er salget også gået over stok og sten, men det har rygter om en snarlig afgiftssænkning sat en stopper for, lyder det fra DI. Foto: Jens Dresling

Der bliver givetvis drukket spandevis af kaffe og surfet lystigt på mobiler og computere hos landets bilforhandlere.

Billigere biler
  • Både i 2015 og 2016 blev der skåret i registreringsafgiften i forbindelse med vedtagelsen af finansloven.
  • I 2015 blev afgiftsloftet sænket fra 180 pct. til 150 pct.
  • Sidste år blev grænsen for, hvornår der skal betales den højeste afgift ændret fra 84.600 kr. til 106.600 kr., hvilket i bedste fald skar 10.710 kr. af nyvognspriserne.
  • Ændringen betyder, at bilkøbere i dag betaler 105 pct. i afgift af de første 106.600 kr. af værdien af en ny bil og 150 pct. af resten.
  • Ifølge Politiken indeholder regeringens skattereform et forslag om at droppe de skiftende afgifter og indføre én afgift på 100 pct. for alle nye privatbiler.

De seneste dages meldinger om, at regeringen er klar til at skære dybt i registreringsafgiften, har nemlig taget luften fuldstændig ud af bilsalget.

»Alting er gået i stå i branchen, når en reform af afgiften er kommet til diskussion i det åbne rum som nu. En afgiftsændring skal derfor afklares hurtigst muligt,« fastslår Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Bilbranchen i nyhedsbrevet DI Business.

Alting er gået i stå i branchen, når en reform af afgiften er kommet til diskussion i det åbne rum som nu.

Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Bilbranchen

Ifølge papirer lækket til Politiken vil regeringens kommende skatteudspil, der præsenteres tirsdag, angiveligt indeholde et forslag om at sænke loftet over registreringsafgiften fra i dag 150 pct. til 100 pct.

Det vil især skære i prisen på større familiebiler. I dag betaler bilkøbere nemlig 105 pct. i afgift af de første 106.600 kr. af bilens værdi og 150 pct. af resten.

Derfor kommer det næppe bag på mange, hvis bilkøbere vælger at klappe hesten, mens de venter og ser, hvad regeringens varslede skattereform gemmer på til bilisterne.

Står det til DI Bilbranchen, så bør regeringen i stedet for afgiftslettelser satse på en total omlægning af registreringsafgiften, så den nuværende ordning, hvor afgiften bestemmes af bilens indkøbspris, afløses af en ordning, hvor afgiften tager afsæt i bilernes tekniske og miljømæssige egenskaber.

Ud over et mere nutidigt og retvisende afgiftsbillede vil det også betyde en nemmere hverdag for bilhandlerne, fordi det nuværende afgiftssystem er administrativt tungt at danse med overfor Skat, lyder meldingen.

»Det har givet en del uenighed om afgiftsgrundlaget, så vi har brugt mange ressourcer i branchen på dokumentation overfor Skat,« fortæller Peter Kjærsgaard, Kjærsgaard Automobiler A/S, til DI Business.

Registreringsafgiften er senest blevet sænket i 2015 og 2016.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også