Økologi skal kickstarte Arlas forretning i Mellemøsten
Arlas omsætning i Mellemøsten sætter rekord i år, men der skal endnu mere fart i væksten. Derfor ruller mejerigiganten nu en kæmpe økologisk satsning ud i regionen.
Arlas milliardforretning i Mellemøsten er på rekordkurs.
I et vanskeligt marked, der er præget af lave oliepriser og økonomiske opstramninger, har Arla i år formået at øge salget 9 pct. til omkring 4,2 mia. kr. Det er rekord.
»Vi vinder markedsandele og har haft absolut fornuftige vækstrater i et vanskeligt marked,« siger chefen for Arlas forretning i Mellemøsten og Nordafrika, Rasmus Malmbak Kjeldsen.
Han understreger dog, at der skal endnu mere gang i væksten, hvis Arla skal nå sit strategiske mål om at fordoble salget i Mellemøsten til 7,5 mia. kr. inden 2020.
»Som et afgørende led i vores bestræbelser på at øge væksten, begynder vi nu at sælge økologisk mælk under Arla-varemærket i Mellemøsten,« fortæller Rasmus Malmbak Kjeldsen.
Arla har gennem mange år haft et kæmpe salg af varemærker som Lurpak og Puck i Mellemøsten, men mejerikoncernen har aldrig solgt økologiske varer og har aldrig brugt Arla-varemærket i regionen. Det bliver der nu lavet om på med en storstilet satsning, som indledes i De Forenede Arabiske Emirater. Her begynder Arla nu at sælge økologisk langtidsholdbar mælk og proteinprodukter under Arla-varemærket. Mælken er produceret på Arlas mejeri i Esbjerg og sælges til literpriser på 14 - 15 kr.
»Det er et premiumprodukt, men prisen er sat, så vi kan appellere til store grupper af forbrugere i den brede middelklasse. Fra januar breder vi kampagnen ud til også at omfatte Saudi-Arabien og formentlig Kuwait, Qatar, Oman og Bahrain. Med tiden vil vi også introducere andre økologiske produkter i Mellemøsten. Det kunne være yoghurt eller mælkpulver til børn,« fortæller Rasmus Malmbak Kjeldsen.
Målet er, at produkter solgt under Arla-varemærket, skal generere en omsætning på 750 mio. kr. i 2022. Størstedelen af denne omsætning ventes at komme fra økologiske produkter, men Arla vil også markedsføre nye konventionelle produkter i Mellemøsten.
Den aktuelle satsning skal ses i lyset af, at Mellemøsten har udviklet sig til et vanskeligt marked. Efter en lang årrække med tårnhøje vækstrater er det samlede marked nu præget af et stabilt eller svagt faldende salg. Arla vokser ganske vist stadig pænt ved at vinde markedsandele, men det går noget langsommere end ventet. Med de aktuelle vækstrater vil 2020-målet om en omsætning på 7,5 mia. kr. således først være nået i 2024.
Derfor søger Arla ind i nye kategorier - som økologi - for at finde nyt brændstof til vækstmaskinen.