Erhverv

Ukendt dansk makkerpar tjener styrtende på modetøj

Stifterne bag modevirksomheden Soya Concept holder sig ude af rampelyset, imens pengene vælter ind.

Soya Concept laver tøj til kvinder i alderen over 25 år og sælger det både i butikker og over nettet via hjemmesider som Zalando, Miinto og Boozt. Foto: Emil Ryge Christoffersen

Et makkerpar fra Sønderjylland bekræfter i den grad det gamle ordsprog om, at den, der lever stille, lever godt.

I al ubemærkethed har de to erhvervsmænd Thomas Viller og Torben Brodersen gjort modetøj til kvinder til en særdeles indbringende forretning. Gennem deres virksomhed Soya Concept har de på fem år tjent 320 mio. kr. - efter skat.

Det viser et nyt regnskab fra modevirksomheden.

Soya Concept, der har hovedsæde i Sønderborg, blev grundlagt i 2002 af Thomas Viller og Torben Brodersen, der seks år senere solgte en stor bid af virksomheden til kapitalfonden 3i.

Højst usædvanligt valgte de to stiftere i 2015 at købte aktierne i tøjfirmaet tilbage. Siden har de gjort Soya Concept til en regulær pengemaskine.

Soya Concept laver tøj til kvinder i alderen over 25 år og sælger det både i butikker og over nettet via hjemmesider som Zalando, Miinto og Boozt. De to stiftere er gode for over 300 mio. kr., men de foretrækker at holde sig ude af rampelyset.

»Vi holder bare lidt lav profil. Det er vores filosofi i virksomheden, og det har vi det bedst med. Så kan vi arbejde stille og rolige med tingene og gøre det bedre år for år,« sagde medstifter og bestyrelsesformand Thomas Viller tidligere på året til Børsen.

Soya Concept omsætter for næsten en halv mia. kr. årligt og beskæftiger knap 50 ansatte. Og den hæsblæsende fremgang i tøjvirksomheden betyder, at de to ejere har kunnet trække store millionbeløb ud af sig selv.

Således blev der i seneste regnskabsår udbetalt 71 mio. kr. i udbytte, viser det nye regnskab fra Soya Concept. Året forinden blev der udbetalt 60 mio. kr. til ejerne.

BRANCHENYT
Læs også