Erhverv
0

Arla tæt på kæmpe gennembrud i Kina

Efter to års forberedelse er Arla nu tæt på et kæmpe gennembrud i Kina. I løbet af kort tid til vil eksporten af økologisk mælkepulver blive øget med 5-7 mio. kilo.

De danske landmænd øger nu den årlige produktion af økologisk mælk med 170 mio. liter. Arla har forretningsplanen klar: Mælken skal laves til pulver og eksporteres til Kina.
Foto: Stine Bidstrup

I løbet af få måneder vil Arlas eksport til Kina vokse eksplosivt.

Mejerigigantens andelshavere i Danmark har de seneste måneder skruet voldsomt op for produktionen af økologisk mælk, og størstedelen af den ekstra økomælk skal nu laves til mælkepulver og eksporteres til Kina.

»Vi vil forholdsvist hurtigt øge eksporten af økologisk mælkepulver til Kina med 5–7 mio. kg (på årsbasis, red.),« fortæller Thomas Carstensen, direktør for råvarehandel hos Arla Foods.

Selv om Arla ikke oplyser sine salgspriser, står det klart, at det er et særdeles lukrativt marked, som mejerikoncernen nu tager en større bid af.

På kinesiske hjemmesider og i kinesiske supermarkeder sælges det økologiske mælkepulver fra Arla typisk for 250-400 kr. pr. kg. De ekstra mængder mælkepulver, som Arla nu sender til Kina, kan med andre ord generere en omsætning i niveauet 1,5 mia. kr. i kinesiske butikker.

Efterspørgslen er så stor, at kinesiske turister på besøg i Danmark jævnligt tømmer især de københavnske supermarkeder for økologisk mælkepulver til børn. Kineserne fylder kufferterne med mælkepulver, som de videresælger for langt højere priser i hjemlandet.

I kraft af andelshavernes voksende produktion af økologisk mælk kan Arla fremover dække en større del af den kinesiske efterspørgsel med direkte eksport.

»Vi har i et par år vidst, at al denne ekstra økomælk ville komme nu i efteråret 2017, og derfor har vi allerede investeret i opgradering af den fabrik, der fremstiller det økologiske mælkepulver. Pakkekapaciteten på anlægget er også udvidet,« fortæller Thomas Carstensen.

Arla har haft mulighed for at langtidsplanlægge, fordi det tager omkring to år at omlægge fra konventionel til økologisk produktion. I sommeren og efteråret 2015 indledte et stort antal af Arlas andelshavere sådan en omlægningsproces, og det er disse landmænd, som nu begynder at levere økologisk mælk.

»I løbet af august og september er de begyndt at levere økologisk mælk til os. Omregnet til helårstal har vores danske andelshavere på et år øget den økologiske mælkeproduktion fra 300 til 470 mio. liter, og der vil komme yderligere en lille stigning næste år,« siger Thomas Carstensen.

Arla har også ambitioner om at øge eksporten af økologiske mejerivarer til blandt andet Mellemøsten og Tyskland, men det er Kina, der er udset til at være det helt store lokomotiv for væksten.

»Vi venter, at det kinesiske marked allerede fra næste år skal aftage minimum 75 pct. af de 170 mio. liter ekstra økomælk, vores danske andelshavere nu producerer,« siger Thomas Carstensen.

Efter et meget langt tilløb er Arlas eksport til Kina og Sydøstasien for alvor begyndt at vokse i år, og de kommende tilførsler af så store mængder værdifuldt, økologisk mælkepulver vil sætte turbo på væksten.

Arlas andelshavere i Tyskland, Sverige og Storbritannien øger også produktionen af økologisk mælk, og på helårsbasis er mejerikoncernens produktion af økomælk øget næsten 250 mio. liter.

Arla styrer tilgangen af nye økologer stramt, og trods udsigterne til eksplosiv vækst i eksporten til Kina, er der lige nu lukket for tilgang. Udfordringen er, at omlægningen tager to år, og det er vanskeligt at vurdere, hvordan efterspørgslen udvikler sig på så langt sigt.  Arla har tidligere gennem en længere årrække haft en kæmpe overproduktion af økologisk mælk, der måtte sælges som konventionelle produkter.

»Det er vigtigt at vi kun får øget produktionen i et tempo, som markederne kan bære. Selv om markedet er gunstigt, er det måske ikke lønsomt at udvide produktionen af mælkepulver 10 pct. Måske skal man helt op på 50 eller 100 pct., før en investering er lønsom. Derfor er timingen i udvidelserne vigtig,« påpeger Thomas Carstensen.

Hos landbrugets brancheorganisation, Landbrug & Fødevarer, lyder vurderingen, at den totale produktion af økologisk mælk i Danmark vil vokse fra 500 mio. liter i 2016 til 700 mio. liter i 2017.

»Det er vigtigt at få eksporteret en del af denne ekstra mælkemængde ud af EU til vækstmarkederne i Asien og Mellemøsten. Der er dog også solid vækst i forbruget af økologiske mejerivarer i Europa. Eksempelvis voksede forbruget af økologisk drikkemælk i Tyskland med 12 pct. i årets første seks måneder,« påpeger chefkonsulent Ejvind Pedersen, L&F.

I Økologisk Landsforening lyder vurderingen, at salget af økologiske varer i Danmark samlet set vil vokse 50 pct. til 17,6 mia. kr. i 2020.

Netop økologisk mælk er dog i særklasse det økologiske produkt, der tegner sig for den største omsætning og Danmark har allerede verdensrekord i forbrug af økomælk. Derfor er potentialet på hjemmemarkedet begrænset, og i en række andre EU-lande vokser produktionen af økologisk mælk også hastigt. Derfor har det hele tiden været Arlas plan, at en stor del af den ekstra økologiske mælk skulle eksporteres ud af Europa.

BRANCHENYT
Læs også