Erhverv
0

Kasi-Jesper rykker til Schweiz og ruller danske smykkebutikker ud i verden

Samtidig med at Jesper Nielsen afventer dom i millionsagen med Skat, åbner hans smykkekæde Amazing Jewelry en stribe nye butikker globalt - og mange flere er ifølge ejeren på vej.

Jesper "Kasi" Nielsen har fart i udrulingen af franchisebutikker i hans nye smykkekoncern, Amazing. Foto: Rune Aarestrup Pedersen.

Fra selskabets hovedsæde i Schweiz holder Jesper ”Kasi” Nielsen høj fart i et nyt forretningseventyr med smykkebutikker.

Hans kæde under navnet Amazing Jewelry har åbnet 27 butikker i 10 lande det seneste år. Og målet er, at 30 butikker mere kommer til inden årsskiftet. Og derefter yderligere 120 nyåbninger i 2018.

Jesper Nielsen oplyser nemlig, at han har kontrakter med lokale partnere på 20 nye markeder, som vil etablere butikker det kommende år.

Selskabet
  • Amazing Jewellery blev grundlagt i 2016.
  • Har nu 27 butikker i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Østrig, Schweiz, Rumænien, Saudi-Arabien, Egypten og Kina.
  • Den kommende tid kommer der også butikker i bl.a. USA, Afrika og en række andre markeder. Målet er at dække 30 lande med op mod 170 butikker ved udgangen af 2018.
  • Butikkerne drives af lokale partnere gennem franchiseaftaler. De betaler et beløb for rettighederne og desuden 10 pct. af salget til Jesper Nielsens selskab.
  • Amazing-selskabet står for udvikling af konceptet og kollektion, design samt global pr og markedsføring. Mens en partner tager sig af selve butiksopbygningen og finansieringen af disse. Et andet selskab står for al logistikken omkring varerne, mens en række leverandører i Asien står for produktionen af smykkerne, som butikkerne aftager derfra.

»Vi åbnede den første Amazing-butik i juli 2016 på Strøget i København, og har fået ni andre markeder - med bl.a. Tyskland, Østrig, Schweiz og Mellemøsten - på siden,« fortæller Jesper Nielsen. Han fortsætter:

»Desuden er der nu solgt licenser til franchisetagere, som har rettighederne til yderligere 20 markeder – bl.a. USA, Kina, Storbritannien og Frankrig. Så inden udgangen af 2018 er målet, at vi har op mod 170 butikker globalt.«

Smykkedirektøren er verdensberømt i Danmark for opsigtsvækkende slagsmål med både smykkegiganten Pandora og Skat. Netop nu afventer han afgørelsen i en langvarig sag med Skat, hvor der falder dom i november. Han skabte oprindelig en formue ved at opbygge børsnoterede Pandoras marked i bl.a. Tyskland.

Amazing Jewelry blev etableret, efter at Jesper Nielsen i 2016 kom ud af smykkefirmaet Endless, som han stiftede i 2013 og byggede op med distribution i mere end 30 lande. Men samarbejdet med en række investorer endte brat, og siden er Endless med hovedsæde i Tyskland kollapset.

I Amazing har Jesper Nielsen valgt en forretningsmodel, hvor franchisetagere betaler for rettighederne til at åbne butikker på forhånd - og derefter afregner 10 pct. af salget til hans selskab.

Jesper Nielsen erkender, at det også hænger sammen med, at han ikke selv længere har stor kapital til opbygningsfasen.

Partner Morten Steinmetz, Deloitte, som følger den danske modebranche tæt, har tidligere over for Finans vurderet, at det er oplagt for et selskab, der ikke selv har penge i kassen, at bruge franchisemodellen. Og at den er hurtig skalerbar.

»Kravet for succes er, at franchisetagerne har tiltro til selskabet, dets købmandskab og evnen til konstant udvikling af nye produkter, der skal kunne sælges,« konstaterede Deloitte-partneren.

Ud over franchisemodellen har Jesper Nielsen til Amazing hentet inspiration hos de store selskaber i modebranchen. Ikke mindst den spanske storkoncern Inditex med kæden Zara, svenske H&M samt danske Bestseller.

»Det gælder om at skære mellemled væk, så produkterne kommer direkte fra fabrikkerne og ud i butikkerne. Vi kan se, at pigerne især køber de billigere smykker. Derfor skal vi være skarpe på alle omkostninger. Samtidig må vi have smykkebutikker på gode lokationer som kan skabe oplevelser for kunderne og desuden konstant nye varer i montrerne,« mener Jesper Nielsen.

Blå Bog
Jesper »Kasi« Nielsen:
  • Født 15. maj 1969.
  • Indledte sin karriere som tankpasser og fik med tiden selv tre tankstationer på den københavnske vestegn. Det endte dog med en konkurs, men han kom samtidig ind i smykkebranchen.
  • I 2003 etablerede han og familien selskabet Kasi, der solgte smykker i Tyskland og fik to år senere rettighederne på det marked til at forhandle kollektioner fra det danske selskab Pandora. Det gjorde han så effektivt, at han senere åbnede flere markeder i Europa med store millionindtægter til følge. Siden er partnerne blevet uenige om afregningen i forbindelse med Kasis exit i Pandora-samarbejdet, og denne sag har kørt i flere år i fortrolighed mellem partnere.
  • Jesper Nielsen blev landskendt, da han i 2007 lavede Danmarkshistoriens største sportssponsorat i fodboldklubben Brøndby. Han blev desuden hovedsponsor og formand i den tyske håndboldklub Rhein-Neckar Löwen. I sommeren 2010 dannede han håndboldklubben AG København. Projektet gik dog konkurs i 2012 efter Skat’s indefrysning af alle selskabets og familiens private midler. Skat indledte her den sag mod Jesper Nielsen, hvor der efter fem år falder dom i november.
  • Han etablerede i 2013 smykkeselskabet Endless Jewelry, som han blev købt ud af i fjor af en række medinvestorer, der overtog kontrollen.
  • Det blev startskuddet til Jesper Nielsen nye forretning, Amazing Jewelry, som blev etableret i 2016 og i dag har 27 butikker i 10 lande. Og ifølge ham selv med udsigt til en mangedobling det kommende år.

Han er kendt for de store ambitioner. Og målet lyder også på langt sigt at nå 5.000 Amazing-butikker rundt om i verden med placeringer i de førende shoppingcentre.

Da Amazing dels er baseret på en model, hvor Jesper Nielsens selskab kun henter licensindtægter fra franchisetagere, og dels at selskabet er registeret i Schweiz, er der ikke offentligt tilgængelige tal for udviklingen i det samlede smykkesalg for Amazing.

Men ifølge Jesper Nielsen udvikler det sig tilfredsstillende i butikkerne. Og samtidig hentes der store beløb ind for indgående af kontrakter om rettidighederne til at drive butikker på de enkelte markeder.

Jesper Nielsen understreger, at placeringen af moderselskabet for Amazing Jewelry i Schweiz hænger sammen med den aktuelle skattesag her i landet. Han siger:

»Jeg er dansker og ville langt hellere have en ren dansk virksomhed. Men af hensyn til både min familie og mig selv har jeg valgt denne løsning for at sikre selskabet - uanset hvad der sker i mit slagsmål med Skat her i landet.«

BRANCHENYT
Læs også