Bilka solgte billig iPhone ved en fejl - aflyser alle handler
Ny iPhone har været så billig, at kunder må have handlet i ond tro, mener Bilka. Forbrugerrådet Tænk opfordrer kunder til at klage.
Forleden skyndte flere Bilka-kunder sig at købe den nye iPhone 8 i Bilkas online-butik, da prisen viste sig at være ekstra fordelagtig.
4.323 kr. lød prisen på telefonen, som ellers plejer at være prissat til 6.186 kr.
Nu mener Bilka, at iPhonen blev solgt alt for billigt. Varehuset har derfor aflyst handlen med de kunder, der nåede at købe telefonen til den reducerede pris, inden prisen blev sat op igen.
Bilka siger, at den fejlagtigt lave pris skyldtes en it-fejl.
Men varehuset bør afblæse beslutningen, da der ikke er grundlag for en aflyst handel, mener Forbrugerrådet Tænk.
»Bilka mener tilsyneladende generelt, at kunderne har købt telefonen i ond tro, men det er jeg slet ikke enig i,« siger Jakob Steenstrup, jurist ved Forbrugerrådet Tænk.
I en e-mail udsendt til iPhone-kunderne vurderer Bilka, at det er muligt at aflyse handlen, da prisen er »urealistisk lav«. Kunderne har derfor handlet i ond tro, da de burde havde indset, at prisen ikke var korrekt, konstaterer Bilka.
Det er derfor muligt aflyse handlen, ifølge aftalelovens paragraf 32, lyder konklusionen i mailen.
Men prisen på iPhonen har ikke været lav nok til i sig selv at kunne begrunde, at kunderne har handlet i ond tro, mener Jakob Steenstrup.
»Bilka har efter min opfattelse et meget svagt grundlag for sin konklusion. En pris på 4.323 kr. for en smartphone er jo ikke urealistisk. Man kan ikke regne med, at alle kender de forskellige modeller af iPhones, og hvilket prisniveau man kan forvente af den konkrete model,« siger Jakob Steenstrup.
Juristen understreger desuden, at det er Bilka, der har bevisbyrden.
»Bilka bør genoverveje beslutningen, og forbrugerne, der har været i god tro, bør klage til Forbrugerstyrelsen. Her vil de med stor sandsynlighed få medhold, medmindre de konkret har haft en udsædvanlig adfærd. Eksempelvis har købt mange telefoner på kort tid,« lyder rådet fra Jakob Steenstrup.
Kasper Reggelsen, pressekontakt ved Dansk Supermarked, oplyser til Finans, at der er blevet solgt 100 telefoner til den reducerede pris.
Han fastholder, at kunder, som har købt den billige telefon, har været klar over prisfejlen.
»Vi har analyseret købsmønsteret, mens fejlen stod på, og det indikerer klart, at mange af køberne har været opmærksomme på den åbenlyse prisfejl og handlet på denne. Denne vurdering understøttes blandt andet af, at der er mange af de berørte kunder, der har benyttet lejligheden til at forsøge at bestille op mod fire-fem stk. iPhone 8,« siger Kasper Reggelsen.
Det er vel ikke alle kunder, der har handlet i ond tro. Mistænkeliggør I ikke en unødig andel af jeres kunder?
»Vi har ikke ønsket at skuffe nogen kunder, og det er det sidste, vi vil. Men vi har lavet en opvejning og kan se, at mange af personerne har købt flere telefoner på en gang,« siger Kasper Reggelsen.