Erhverv

Bilka solgte billig iPhone ved en fejl - aflyser alle handler

Ny iPhone har været så billig, at kunder må have handlet i ond tro, mener Bilka. Forbrugerrådet Tænk opfordrer kunder til at klage.

Artiklens øverste billede
En urealistisk lav pris, lød begrundelsen, da Bilka aflyste iPhone-handel med flere af sine kunder. Illustration: Anders Thykier

Forleden skyndte flere Bilka-kunder sig at købe den nye iPhone 8 i Bilkas online-butik, da prisen viste sig at være ekstra fordelagtig.

4.323 kr. lød prisen på telefonen, som ellers plejer at være prissat til 6.186 kr.

Nu mener Bilka, at iPhonen blev solgt alt for billigt. Varehuset har derfor aflyst handlen med de kunder, der nåede at købe telefonen til den reducerede pris, inden prisen blev sat op igen.

Bilka siger, at den fejlagtigt lave pris skyldtes en it-fejl.

Men varehuset bør afblæse beslutningen, da der ikke er grundlag for en aflyst handel, mener Forbrugerrådet Tænk.

»Bilka mener tilsyneladende generelt, at kunderne har købt telefonen i ond tro, men det er jeg slet ikke enig i,« siger Jakob Steenstrup, jurist ved Forbrugerrådet Tænk.

Dette brev modtog kunderne, som havde købt en iPhone til reduceret pris. Bilka fastholder, at prisen var for god til at være sand, og kunderne dermed har handlet i ond tro.

I en e-mail udsendt til iPhone-kunderne vurderer Bilka, at det er muligt at aflyse handlen, da prisen er »urealistisk lav«. Kunderne har derfor handlet i ond tro, da de burde havde indset, at prisen ikke var korrekt, konstaterer Bilka.

Det er derfor muligt aflyse handlen, ifølge aftalelovens paragraf 32, lyder konklusionen i mailen.

Men prisen på iPhonen har ikke været lav nok til i sig selv at kunne begrunde, at kunderne har handlet i ond tro, mener Jakob Steenstrup.

»Bilka har efter min opfattelse et meget svagt grundlag for sin konklusion. En pris på 4.323 kr. for en smartphone er jo ikke urealistisk. Man kan ikke regne med, at alle kender de forskellige modeller af iPhones, og hvilket prisniveau man kan forvente af den konkrete model,« siger Jakob Steenstrup.

Juristen understreger desuden, at det er Bilka, der har bevisbyrden.

»Bilka bør genoverveje beslutningen, og forbrugerne, der har været i god tro, bør klage til Forbrugerstyrelsen. Her vil de med stor sandsynlighed få medhold, medmindre de konkret har haft en udsædvanlig adfærd. Eksempelvis har købt mange telefoner på kort tid,« lyder rådet fra Jakob Steenstrup.

Kasper Reggelsen, pressekontakt ved Dansk Supermarked, oplyser til Finans, at der er blevet solgt 100 telefoner til den reducerede pris.

Han fastholder, at kunder, som har købt den billige telefon, har været klar over prisfejlen.

»Vi har analyseret købsmønsteret, mens fejlen stod på, og det indikerer klart, at mange af køberne har været opmærksomme på den åbenlyse prisfejl og handlet på denne. Denne vurdering understøttes blandt andet af, at der er mange af de berørte kunder, der har benyttet lejligheden til at forsøge at bestille op mod fire-fem stk. iPhone 8,« siger Kasper Reggelsen.

Det er vel ikke alle kunder, der har handlet i ond tro. Mistænkeliggør I ikke en unødig andel af jeres kunder?

»Vi har ikke ønsket at skuffe nogen kunder, og det er det sidste, vi vil. Men vi har lavet en opvejning og kan se, at mange af personerne har købt flere telefoner på en gang,« siger Kasper Reggelsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.