Erhverv

Ingen penge i Cimber Sterling-boet

Der er ikke nok penge i Cimber Sterling til at dække lønmodtagernes krav.

Foto: Jens Dresling

Efter fem års bobehandling i Cimber Sterling er det en realitet, at der ikke bliver penge til lønmodtagerkrav. Til gengæld er der fundet penge til at dække advokatregningen.

Det skriver branchesitet Check-In.

Kassen i milliardforretningen var dengang i maj 2012, da selskabet indgav konkursbegæring, tom.

Der var ifølge Check-In blot en likvid beholdning på 4.865.849 kr, hvilket ikke rakte langt, når 900 ansatte i hele koncernen skulle have løn, og der skulle betales regninger for driften af op imod 25 fly, skriver Check-In.

Kuratellet må efter lidt mere end fem års arbejde med boet konstatere, at der ikke bliver penge til at dække krav på 75 mio. kroner fra Lønmodtagernes Garantifond eller et samlet krav fra simple kreditorer på op imod 1,5 mia. kroner.

- Det er desværre sådan med langt de fleste konkurser, at kurator må konstatere, at der ikke er penge nok til at dække lønmodtagernes krav. I Cimber Sterlings tilfælde tyder alt på, at selskabet fløj på dampe til sidst, siger advokat for Flyvebranchens Personale Union Jørgen G. Jacobsen til fagforeningens hjemmeside.

Det er dog lykkedes kuratellet at realisere aktiver til en samlet værdi af 35 mio. kroner, men de går alle til at dække den astronomiske advokatregning, der har bygget sig op under den komplicerede bobehandling.

- Alene i de første 14 dage var der beskæftiget op imod 100 personer fra to kuratorers advokatfirmaer med at finde mulige løsninger for at videreføre Cimber Sterling. Her lykkedes det i runde tal at redde 400 arbejdspladser med salget af flyvedligehold, dataafdelingen og wetlease-flyvningerne, hvor Cimber fløj 35 ruter for SAS, lyder det i dag fra advokat Henrik Sjørslev.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også