Erhverv

Danske pelsavlere går i offensiv mod Gucci og andre store modehuse

Pelsdyrbranchen er bekymret for, at flere tøjmærker vælger ægte pels fra. En ny, global kampagne om bæredygtighed skal vende udviklingen.

Jesper Uggerhøj står i spidsen for Kopenhagen Fur, der årligt sælger millioner af skind på auktion - langt de fleste mink. Foto: Stine Bidstrup. Foto: Stine Bidstrup

De danske pelsavlere går nu i offensiven, efter at antallet af internationale modehuse, som siger nej til at bruge pels, vokser. Senest har italienske Gucci meldt sig til listen, så modemærket fra foråret 2018 stopper med brug af ægte pels i kreationerne.

Den udfordring tager de danske pelsdyravlere meget alvorligt. Deres fælles auktionshus, Kopenhagen Fur, er verdens førende udbyder af minkskind, og i den seneste sæson solgt de danske avlere skind for mere end 7 mia. kr...

BRANCHENYT
Læs også