Erhverv

Marianne Hoffmann er blevet rig på at sælge børnetøj i folks stuer

PompdeLux har de seneste fem år haft et overskud på knap 100 mio. kr. Det har gjort virksomhedens eneejer særdeles velhavende.

Marianne Hoffmann har gjort sit børnetøjsmærke til en særdeles god forretning. Foto: Katrine Marie Kragh.

Børnetøj kan være en sand guldgrube, hvis man vinder forbrugernes gunst.

Det er det aarhusianske børnetøjsmærke PompdeLux et bevis på. I løbet af de seneste fem år har virksomheden skovlet et samlet overskud ind på næsten 100 mio. kr. efter skat.

Efter et magert regnskabsår i 2015/2016 blev det i det seneste regnskabsår til en fordobling af resultatet, så overskuddet endte på knap 17 mio. kr. Det viser et nyt regnskab fra PompdeLux.

Overskuddet bliver af ledelsen kaldt »tilfredsstillende«, og i samme ombæring forklares det i regnskabet, at PompdeLux forventer et lignende overskud i indeværende regnskabsår.

PompdeLux bruger i disse år meget krudt på at opbygge en digital platform, hvorfra kunder kan købe tøjet. Men ellers høster PompdeLux millioner på at benytte sig af en utraditionel salgskanal. Nemlig salg af tøj hjemme ved kunderne.

Begrebet hedder home shopping, og det forbindes især med virksomheden Tupperware, der benytter metoden til at sælge husholdningsartikler i store dele af verden.

»Home shopping er velegnet til salg af børnetøj. Kvinderne mødes i fritiden, hvor de i ro og mag kan vælge det tøj, som passer til deres børn. Vi har kollektioner lige fra undertøj til overtøj, så de behøver kun at handle et sted frem for at skulle besøge flere forskellige butikker,« har PompdeLux' eneejer og direktør, Marianne Hoffmann, tidligere forklaret Finans.

Hun er selv blevet særdeles velhavende på foretagendet. Et nyt regnskab fra hendes personlige holdingselskab viser nemlig et overskud på 9 mio. kr. og en egenkapital på 52 mio. kr. Det er endda på trods af, at investeringer i ejendomme trækker selskabets resultat ned.

Marianne Hoffmann stiftede PompdeLux i 2006 sammen med Pia Holmen Møller, der dog blev købt ud i sommeren 2015. Det kunne ses på Pia Holmen Møllers personlige holdingselskab i regnskabsåret 2014/2015, hvor hun havde et ekstraordinært stort overskud på 62 mio. kr.

Nu ligger ejerskabet af PompdeLux dog alene i hænderne på Marianne Hoffmann, og hun fortalte i 2015 til Finans, at det bestemt ikke skorter på interesse fra kapitalfonde for at købe det succesfulde børnetøjsmærke.

»Det har ingen interesse. Jeg driver virksomheden med passion og på min egen måde. Det ønsker jeg ikke at gå på kompromis med,« sagde hun om et muligt salg af PompdeLux.

I det seneste regnskabsår beskæftigede PompdeLux i gennemsnit 81 fuldtidsmedarbejdere.

Læs også