Danskerne dumper Danske Bank på troværdighed og rådgivning
I en ny image-undersøgelse sender danskerne Danske Bank ned på en sidsteplads, når det gælder rådgivning.
Danske Bank yder landets dårligste rådgivning til privatkunder.
Sådan lyder dommen, når man spørger danskerne, og det har konsulenthuset Voxmeter netop gjort i en undersøgelse baseret på 39.000 interviews.
Man skal huske på, at Danske Bank har mistet så mange kunder, at det svarer til hele Sydbank.
Banken er også landets mindst troværdige, og så stoler befolkningen ganske enkelt ikke på, hvad banken siger.
At Danske Bank, sammen med Den Jyske Sparekasse og Nordea, kommer så dårligt ud i image-undersøgelsen, skyldes efterveer fra finanskrisen.
»Man skal huske på, at Danske Bank har mistet så mange kunder, at det svarer til hele Sydbank. De forlod banken, fordi de var generelt utilfredse eller var udsat for en dårlig oplevelse, og de er stadig sure på banken og giver den derfor dumpekarakter. Der kan gå årtier, før de frafaldne kunder igen taler positivt om banken,« siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter.
Danske Bank er på det seneste også blevet stærkt kritiseret for sin rolle i en hvidvasksag, hvor regimet i Aserbajdsjan har sendt milliardbeløb via bankens filial i Estland til magtfulde politikere, højtstående embedsmænd og mediefolk i hele verden.
En bankekspert vurderer, at det ikke spiller den store rolle.
Det siger sig selv, at banken ikke kan klare mange flere møgsager.
»Banken har lagt sig fladt ned og sagt undskyld. Men det siger sig selv, at banken ikke kan klare mange flere møgsager. Hvis man vil have et godt image, er man nødt til at opføre sig ordentligt,« siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.
Image-undersøgelser er den brede befolknings vurdering af de banker, som de kender, mens specifikke kundetilfredshedsundersøgelser, hvor kun bankens egne kunder bliver spurgt, giver et andet og mere positivt resultatet for Danske Bank, fordi ledelsen under den nuværende chef Thomas F. Borgen har taget skeen i den anden hånd og rent faktisk gjort en indsats for at gøre en forskel for kunderne, hvilket belønnes.
Det er netop, hvad Danske Bank hæfter sig ved.
»Vi kan se på tværs af undersøgelser, at vi er gået frem på den generelle kundetilfredshed i de senere år, og det er vi glade for. Når det så er sagt, er der fortsat nogle parametre, hvor vi ikke er der, vi gerne vil være. Det er der kun én opskrift på, og det er at blive ved med at levere gode kundeoplevelser og være en langsigtet, sund og solid bank for vores kunder,« siger Thomas Mitchell, privatkundedirektør i Danske Bank.
Nordea og Den Jyske Sparekasse oplyser til Finans, at de godt er klar over, at der er udfordringer, men at de arbejder benhårdt på at forbedre deres image.