Finans

Nordea har brugt ulovlige metoder i kampen om pensionskunderne

Nordeas pensionsselskab har holdt betalingen af pensionsmæglere hemmelig for kunderne. Det må man ikke, fastslår Finanstilsynet.

Artiklens øverste billede
Nordea Liv & Pensions adm. direktør Steen Michael Erichsen har fået en uheldig sag på halsen. Selskabet har i flere år aflønnet pensionsmæglere imod reglerne, fordi it-systemerne ikke har kunnet håndtere lovkravene. Foto: Lars Krabbe

Der har de seneste år været fuld fart på Nordeas pensionsselskab, som har kapret den ene lukrative firmapensionskunde efter den anden fra konkurrenterne.

Men fremgangen er sket med brug af ulovlige midler.

Nordea Liv & Pension har betalt de pensionsmæglere, som hjælper virksomheder med at vælge pensionsselskab, uden at slutkunderne har kunnet se aflønningen.

Det har siden 2011 været ulovligt, understregede Finanstilsynet i sidste uge i en såkaldt præcisering af reglerne for honorering af pensionsmæglere.

»Vi har hidtil ikke teknisk været i stand til at håndtere det på en måde, så slutkunderne har kunnet se betalingen, og derfor har vi gjort det på den her måde,« siger Mikkel Bro Petersen, pressechef i Nordea Liv & Pension.

Selve betalingen er ikke ulovlig. Men det er ulovligt, at det ikke fremgår klart af kundens depotoversigt, at selskabet betaler et sådant tilskud til mægleren.

»Gør man det ikke på den måde, vil det være en omgåelse af provisionsforbuddet. Og det er ulovligt,« siger Ulla Brøns Petersen, kontorchef i Finanstilsynet, i en generel kommentar.

Jeg har ikke noget imod at tabe et pensionsudbud i en fair konkurrence, men det skulle nødigt være på grund af en form for returkommission på kapitalforvaltning.

Allan Polack, adm. direktør PFA Pension.

Konkurrenterne PFA, Danica og AP Pension er stærkt utilfredse med, at de er oppe imod ulovlige metoder i kampen om at vinde de lukrative firmapensionskunder.

»Jeg har ikke noget imod at tabe et pensionsudbud i en fair konkurrence, men det skulle nødigt være på grund af en form for returkommission på kapitalforvaltning,« siger Allan Polack, adm. direktør i PFA.

AP Pension deler den holdning.

»Det er til skade for pensionskunderne, når nogen opererer med en model uden fuld gennemsigtighed. Kunder har selvsagt svært ved at vurdere, hvad de betaler for de ydelser, de får, når der er en for dem skjult betaling fra pensionsselskabet til pensionsmægleren,« siger Bo Normann Rasmussen, adm. direktør i AP Pension.

Danica Pension peger på, at konkurrence er godt.

»Men det er selvfølgelig vigtigt, at konkurrencen foregår på lige vilkår. Et af vilkårene er lovgivningen, som vi må have en forventning om, at alle følger,« siger Lars Ellehave-Andersen, direktør i Danica.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.