Finans

Udskældt mægler misbrugte uafhængighed: Fordoblede kunders omkostninger

Uden virksomheden vidste det, placerede mæglerfirmaet Söderberg & Partners pensionskunders opsparing i mæglerfirmaets egen investeringsfond.

Artiklens øverste billede
Glennie Holm Christensen (til venstre) og Methe Holst, partnere i revisionsfirmaet Complet Revision, anede ikke, at en mægler flyttede medarbejdernes pensionsdepoter til mæglerfirmaets egen investeringsfond. Foto: Stine Bidstrup

Danmarks næststørste pensionsmæglerfirma, Söderberg & Partners, ser ud til at have misbrugt sin rolle som uvildig rådgiver.

Det vurderer eksperter, efter Finans kan afsløre, hvordan den lille nordsjællandske revisionsvirksomhed Complet Revision fik flyttet de ansattes pensionsopsparinger til mæglerfirmaets egen investeringsfond, uden at virksomheden vidste besked.

»Sagen her ser problematisk ud for Söderberg. Man agerer ikke som uvildig rådgiver, hvis mægleren af sig selv placerer kundernes penge i en fond, som mæglervirksomheden selv tjener på,« siger Søren Andersen, aktuar og indehaver af rådgivningsfirmaet FPension.

En konkret sag afslører, at pensionsmæglerfirmaet Söderberg & Partners har placeret pensionskunders penge i mæglerfirmaets egen fond uden at pensionskunderne vidste det. Illustration: Anders Vester Thykier

Complet Revision flyttede tidligere i år pensionsselskab fra Topdanmark til AP Pension efter rådgivning fra Söderberg. Men revisionsfirmaet vidste intet om, at Söderberg-mægleren flyttede de ni medarbejderes opsparinger til mæglerfirmaets egen investeringsfond Tryghed 75.

Det blev først opdaget, da virksomheden få måneder senere ved et tilfælde faldt over en procedurefejl og fik en anden mægler på sagen.

Skiftet til Tryghed 75 betød, at medarbejderne i Complet Revision fik deres investeringsomkostninger mere end fordoblet. Det viser en beregning, som den uvildige rådgiver BedstPension har udarbejdet på baggrund af fakta fra Söderbergs egne dokumenter i den konkrete sag.

»Over et helt opsparingsforløb kan det blive til flere hundrede tusinde kroner i forskel. Og det er jo omkostninger, som i stedet kunne have stået på kundens opsparing,« siger adm. direktør Allan Christensen fra Bedstpension, der samtidig understreger, at Tryghed 75 systematisk har underpræsteret på afkast.

Til gengæld var det ifølge vederlagsaftalen lukrativt for Søderberg at placere pengene i Tryghed 75, da det giver mægleren en betydelig højere betaling.

Alligevel påstår adm. direktør hos Söderberg & Partners, Torben Jensen, at den enkelte mægler ikke kan tjene ekstra ved at rådgive om Tryghed 75 frem for andre investeringsprodukter. Han beklager dog den mangelfulde rådgivning.

»Vi har måske ikke været dygtige nok til at få forklaret kunden alle detaljerne. Det ansvar påtager vi os naturligvis og beklager,« skriver han i en mail.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.