Finans

De rige danskere har talt: Danske Bank dur ikke

Mens Jyske Bank, Spar Nord og Nykredit får mere tilfredse velhaver-kunder, bliver Danske Banks væsentlig mere utilfredse.

Artiklens øverste billede
Chef for Danske Banks private Bank-kunder i Danmark Lars Ellehave-Andersen er ked af, at velhaver-kundernes tilfredshed er dalet dramatisk. Foto: Arkiv.

De velhavende kunders tilfredshed med Danske Bank er i frit fald. Det viser en ny undersøgelse fra konsulenthuset Voxmeter.

Netop de rige Danske Bank-kunder har ellers længe været meget tilfredse med banken, og den indtog da også andenpladsen i kåringen af årets velhaverbank sidste år, men det er altså slut nu, hvor banken dumper ned på en femteplads.

»Dette segment ved mere om god ledelse, fordi de ofte selv er ledere eller kender nogen, som er det. Så de velhavende kunder accepterer ganske enkelt ikke det svigt, som Danske Banks ledelse har udvist,« siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter, med henvisning til bankens hvidvaskskandale.

Danske Banks rige kunder straffer banken hårdere end de almindelige kunder relativt set.

Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter.

Helt konkret falder Danske Banks image-score i undersøgelsen fra 6.377 til 5.339 point på en skala, der løber fra 0-11.000 – et voldsomt fald til det laveste niveau i fire år.

»Danske Banks rige kunder straffer banken hårdere end de almindelige kunder relativt set. Det er ikke, fordi bankens produkter eller service isoleret set er blevet dårligere, men når Danske Bank er afsender, har kunderne mindre tillid til produkterne,« siger Christian Stjer.

De velhavende kunder er også nervøse for, om fremtidige retssager mod banken og den lange periode uden en permanent kaptajn på Danske Bank skibets bro, får negative konsekvenser for deres formue.

Vi er selvsagt kede af vores tilbagegang, og vi tager den alvorligt.

Lars Ellehave-Andersen, direktør for Danske Banks velhaverkunder i Danmark.

Velhavernes forfængelighed spiller også ind.

»Hvis du er rig, nyder du en vis form for anseelse, og så kan du ikke lide, at dem, du betror dine midler, har en anseelse under erosion,« siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.

Danske Bank begræder udviklingen.

»Vi er selvsagt kede af vores tilbagegang, og vi tager den alvorligt. Der ligger på såvel koncernniveau som hos Private Banking (division, der håndterer bankens velhaverkunder, red.) et stort arbejde foran os for at genskabe tilliden til Danske Bank ved blandt andet hver dag at gøre en positiv forskel for kunderne,« siger Lars Ellehave-Andersen, direktør for Danske Banks velhaverkunder i Danmark.

Ifølge Voxmeter er det ikke muligt at sige noget om til- og afgangen af kunder i dette segment pga. den statistiske usikkerhed.

Jyske Bank har landets mest tilfredse velhaverkunder, mens Nordea har de mindst tilfredse.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.