Finans

Danske Bank accepterer millionbøde i skandale-sag

Danske Bank oplyser i en pressemeddelelse, at banken har accepteret at betale en bøde på 9 mio. kr. i Flexinvest Fri-sagen.

Artiklens øverste billede
Foto: Arkiv

Danske Bank bliver nu ramt på pengepungen i den såkaldte Flexinvest Fri-skandalen.

Danske Bank oplyser i en pressemeddelelse tirsdag eftermiddag, at banken har accepteret at betale en bøde på 9 mio. kr. i forbindelse med Flexinvest Fri-sagen.

Sagen handler om, at Danske Bank gennem en periode i 2017 og 2018 solgte produktet Flexinvest Fri til en stor gruppe af kunder vel vidende, at kunderne stod til at tabe penge på produktet. Gebyrerne blev sat så højt, at der ikke var sammenhæng mellem gebyrerne og det forventede afkast til kunderne.

Skandalen omfattede omkring 87.000 kunder, som i snit har fået betalt mellem 1.000 og 2.000 kr. tilbage fra banken.

Finanstilsynet anmeldte sagen i august 2019, og i november sidste år valgte Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK, også kendt som bagmandspolitiet) at sigte Danske Bank for overtrædelse af investorbeskyttelsesbekendtgørelsen.

Det er i den forbindelse, at banken nu har accepteret at betale bøden på 9 mio. kr.

»Det er vigtigt for borgernes og investorernes tillid til den finansielle sektor, at de kan stole på, at pengeinstitutterne rådgiver i kundernes bedste interesse. Vi har haft et godt samarbejde med SØIK om denne sag, og med afgørelsen sender vi et vigtigt signal, der viser de finansielle virksomheder, at det koster at bryde reglerne,« siger Jesper Berg, direktør i Finanstilsynet.

Flexinvest Fri-sagen blev kendt i offentligheden i juni 2019, og den resulterede udover erstatningen til kunderne også i, at tidligere vikarierende topchef Jesper Nielsen blev fyret.

Da gebyrerne blev hævet, var Jesper Nielsen nemlig chef for bankens aktiviteter i Danmark, og dengang vurderede banken, at sagen ville koste ca. 400 mio. kr. i godtgørelse til kunderne.

»Som forventet har vi modtaget en bøde i sagen, som vi accepterer. Vores kunder skal kunne stole på, at vi varetager deres interesser og giver dem korrekt og tilstrækkelig information og rådgivning. Vi har derfor kontaktet alle berørte kunder og har kompenseret over 99 pct. af dem. Vi har taget en række initiativer for at rette op på problemet og sikre, at det ikke sker igen,« udtaler Chris Vogelzang, adm. direktør i Danske Bank, i en kommentar i pressemeddelelsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.