Finans

Virksomheder får ny hjælp fra pensionsselskaber i kampen mod stress og dårligt mentalt helbred

Virksomheder og de tusindvis af ansatte, der dagligt slås med stress og det mentale helbred, får nu en hjælpende hånd fra flere store pensionsselskaber, der har givet deres kunder let adgang til psykologhjælp. Det er især mænd, som har taget godt imod tilbuddet om at blive hjulpet online hos Danica Pension og Pension Danmark.

Artiklens øverste billede
Der er i gennemsnit 14 ugers ventetid på behandling af psykiske lidelser i det offentlige system, hvilket er problematisk, da hurtig behandling er essentielt. Foto: Nicola Fasano

Flere pensionsselskaber kommer nu dansk erhvervsliv til undsætning med et nyt våben i kampen mod folkesygdommen stress, der ifølge Sundhedsstyrelsen hvert år rammer tusindvis af danskere.

Det er de to pensionsselskaber Pension Danmark og Danica Pension, som har indført let og hurtig adgang til psykologhjælp blandt deres tilsammen 1,8 mio. kunder, og meldingen fra dem er, at det nye tilbud er en stor succes – især blandt de mandlige kunder.

Ifølge en ekspert er hurtig adgang til behandling afgørende.

»Som psykologer ved vi, hvor vigtigt det er at komme hurtigt i gang med at få hjælp, hvis man er i psykisk mistrivsel. Ellers risikerer man at ryge endnu længere væk fra arbejdsmarkedet, end man måske allerede er i forvejen,« siger Dea Seidenfaden, fungerende formand i Dansk Psykolog Forening.

Ifølge Sundhedsstyrelsen har knap hver femte dansker i beskæftigelse et såkaldt et højt stressniveau. Utallige undersøgelser har ligeledes fastslået stigende problemer med danskernes mentale helbred, og her betyder reaktionstiden meget.

Mens ventetiden på at få psykologhjælp i det offentlige nu er mere end 14 uger, kan pensionskunder med stress eller ondt i psyken få hjælp i løbet af én dag hos Danica Pension og Pension Danmark, og det gør en stor forskel.

De to pensionsselskaber har forsøgt at fjerne alle barrierer for at opsøge hjælp, hvis kunder føler sig stressede eller smådeprimerede. De behøver ikke kontakte egen læge først, men kan ringe direkte til en psykolog og bestille tid til en digital konsultation.

»Det virker. Vores kunder har taget rigtig godt imod tilbuddet om digital psykologhjælp,« siger Camilla Thind Sunesen, chef for Danica Pensions sundhedsløsninger.

Hun peger på, at 1.800 kunder har haft mere end 5.000 konsultationer med psykologer de seneste 11 måneder.

Corona-pandemien har sat skub i danskernes brug af digitale løsninger, fordi mange har været tvunget til at arbejde hjemmefra. Mange foretrækker derfor ligefrem i dag at tale med en psykolog digitalt fremfor først at skulle sidde sammen med andre i et venteværelse for at blive kaldt ind til en samtale ansigt til ansigt med en psykolog.

44 pct. af de kunder, som har fået psykologhjælp via Danica Pension, har givet udtryk for, at de havde undladt at søge hjælp, hvis den digitale løsning ikke var tilgængelig.

Som psykologer ved vi, hvor vigtigt det er at komme hurtigt i gang med at få hjælp, hvis man er i psykisk mistrivsel.

Dea Seidenfaden, fungerende formand, Dansk Psykolog Forening

»Det er jo netop dem, som vi normalt først møder to eller tre måneder senere, hvor de er blevet rigtig syge og dermed uarbejdsdygtige. Her har vi tit siddet og tænkt: Bare vi dog havde mødt dem to måneder tidligere, fordi vi så kunne bringe dem på fode igen meget hurtigere,« siger Camilla Thind Sunesen.

Pension Danmark har kun en god måneds erfaring med den digitale adgang til psykologhjælp, men den ansvarlige for området tøver ikke med allerede nu at kalde det for en succes.

»Vi har ikke reklameret offensivt for det nye tilbud, men har bare lagt det ud som en mulighed, og allerede nu har 462 medlemmer haft en psykologsamtale – heraf 292 mænd,« siger Flemming Tovdal Schmidt, direktør i Pension Danmark med ansvar for kundeservice og it.

Pension Danmark, der har næsten 800.000 pensionskunder, har en klar overvægt af mænd, men alligevel er det ifølge direktøren interessant, at flere mænd end kvinder har gjort brug af tilbuddet om psykologhjælp.

Her har vi tit siddet og tænkt: Bare vi dog havde mødt dem to måneder tidligere.

Camilla Thind Sunesen, chef, Danica Pensions sundhedsløsninger

»Mændene kan tilsyneladende godt lide de rene onlinetilbud. For når vi kigger på de fysiske behandlinger hos eksempelvis en kiropraktor eller fysioterapeut, som vi har 400.000 af om året, er der en overvægt af kvinder, som gør brug af dem, selvom de også bestilles nemt digitalt. Men det tiltaler tilsyneladende mændene at få behandling hjemme fra sofaen via deres laptop,« siger Flemming Tovdal Schmidt.

Dansk Arbejdsgiverforening hylder det nye tiltag.

»Det er virkelig hensigtsmæssigt, at man tilbyder hurtig hjælp til danskere, så de kan forblive på arbejdsmarkedet. Det er en kæmpegevinst for såvel medarbejderen som virksomhederne og samfundet,« siger Pernille Knudsen, viceadm. direktør i Dansk Arbejdsgiverforening.

Mændene kan tilsyneladende godt lide de rene onlinetilbud.

Flemming Tovdal Schmidt, direktør i Pension Danmark med ansvar for kundeservice i it

Hun peger på undersøgelser, som viser, at det er »overraskende svært at komme tilbage på arbejdsmarkedet, hvis man har været fraværende i to måneder«, og i en tid med mangel på arbejdskraft er det afgørende at fastholde så mange som muligt.

»At man kan bevare tilknytningen til ens arbejde, selvom man har det svært, fordi man får hurtig og løbende hjælp, er meget positivt. Det kan godt være, at man måske i en periode skal arbejde lidt mindre, men det er så vigtigt, at man bevarer tilknytningen,« siger Pernille Knudsen.

Den nemme adgang til at få hjælp via et pensionsselskab er ifølge eksperten fra Danske Psykolog Forening et kæmpe plus.

»Når man er psykisk syg, kan man ofte ikke overskue, hvordan man får hjælp. Overskuelig og nem adgang til hjælp betyder meget. Jeg kan derfor godt forstå, at folk, der har brug for psykologhjælp, søger hjælp via deres pensionsselskab, fordi det er nemmere og hurtigere,« siger Dea Seidenfaden.

At man kan bevare tilknytningen til ens arbejde, selvom man har det svært, fordi man får hurtig og løbende hjælp, er meget positivt.

Pernille Knudsen, viceadm. direktør, Dansk Arbejdsgiverforening

Hvis man er uden arbejde eller arbejder i en branche eller virksomhed, hvor man ikke har adgang til psykologhjælp via en sundhedsforsikring, skal man først opsøge sin egen læge, hvis man er på vej til at gå ned med flaget.

Lægen vil så stille vedkommende en række spørgsmål om diverse symptomer som søvnbesvær eller vægttab, og lægen vil efterfølgende vurdere, i hvilken grad man er i psykisk mistrivsel.

Herefter vil den behandlingskrævende dansker blive skrevet på venteliste til psykologhjælp, og ventelisten er altså på minimum 14 uger – i visse dele af landet helt op til 18 uger.

Modsat de danskere, som er dækket via en sundhedsforsikring, er der i næsten alle tilfælde en grad af egenbetaling for at blive behandlet af en psykolog.

»Det er med til at forstærke uligheden i samfundet, fordi folk uden en sundhedsforsikring risikerer at ryge endnu længere væk fra arbejdsmarkedet. Det er derfor en god investering, hvis samfundet sørger for, at alle har adgang til hurtig og gratis psykologhjælp,« siger Dea Seidenfaden.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.