Finans

Nyt studie: Investeringer i Lego er mere lukrative end i guld

Markedet for brugt Lego stiger procentvis mere end blandt andet aktier, obligationer, frimærker, kunst og vin.

Artiklens øverste billede
Der er et stort marked for brugt Lego. Nu slår et nyt studie fast, at brugt Lego faktisk er mere rentabelt end både kunst og guld. Foto: I-Hwa Cheng/Reuters

Har du uåbnet Lego til at ligge i kælderen eller under sengen? Så kan det meget vel være værd at beholde.

Forskere tilknyttet Det Nationale Forskningsuniversitet for Økonomi i Rusland har i et nyt studie konkluderet, at brugt Lego stiger med 11 pct. i værdi årligt. Det er et hurtigere og bedre afkast end både guld, aktier, obligationer, frimærker og vin.

Det skriver The Guardian på baggrund af en pressemeddelelse.

»Vi er vant til at tro, at folk skal købe smykker, antikviteter eller kunstværker som en investering. Der er dog andre muligheder, såsom samlerlegetøj. Titusindvis af køb indgås på det brugte Lego-marked. Selv når man tager de små priser i de fleste sæt i betragtning, er dette et enormt marked, som ikke er velkendt af traditionelle investorer,« siger Victoria Dobrynskaya, lektor på Det Økonomiske Fakultet på NFØ, i pressemeddelelsen.

Studiet fastslår, at de dyreste samlersæt er Millennium Falcon, Dødsstjernen II og Kejserlig Stjernedestroyer samt Taj Mahal.

Dit gamle og uåbnede Lego-legetøj kan være særdeles mange penge værd. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Studiet, der har sammenholdt priserne på 2.322 Lego-sæt fra 1987 til 2015, slår fast, at faktorer som begrænset produktion, specialudgaver til samlere og knaphed på brugtmarkedet har øget priserne markant gennem årene. Kun salg af uåbnede sæt var en del af studiet.

»Sæt produceret for 20-30 år siden gør Lego-fans nostalgiske, og priserne for dem går direkte igennem taget. Men trods Lego-sættenes høje rentabilitet på det brugte marked generelt er ikke alle sæt lige værdifulde. Man skal være en rigtig stor Lego-fan for at ville sortere markedsnuancerne og se investeringspotentialet i et bestemt sæt,« siger Victoria Dobrynskaya.

Danske Lego, der i øvrigt er verdens største legetøjsproducent, tildelte i seneste måned sine 20.000 ansatte tre ekstra dages ferie og en særlig bonus efter et år med stor økonomisk succes, hvor både indtægter og overskud steg på grund af et øget salg under coronapandemiens globale nedlukning.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.