Tjek giver gevinst: Hver anden dansker sparer penge på at skifte forsikringsselskab
Billigere forsikringer og bedre dækninger er de typiske fordele, når man skifter selskab, viser undersøgelse.
Der er ofte penge at spare for danskere, som interesserer sig for deres forsikringer.
Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Forsikring & Pension.
Ifølge undersøgelsen får 53 pct. af de danskere, der skifter forsikringsselskab, en lavere pris efter skiftet. En tredjedel får en bedre forsikringsdækning.
»Vi har Nordens mest tilfredse forsikringskunder, som samtidig er gode til at holde sig opdateret på, om de er ordentligt dækket og til den rigtige pris. Det giver et sundt pres på forsikringsselskaberne til at tilbyde de rigtige produkter, og det skærper konkurrencen,« siger Pia Holm Steffensen, underdirektør i Forsikring & Pension, der er forsikringsselskabernes interesseorganisation.
Det er særligt vigtigt, når der sker større livsbegivenheder.
Hun glæder sig samtidig over, at to af tre danskere ifølge undersøgelsen gennemgår deres forsikringer på årlig basis. Det er derfor ifølge interesseorganisationen en myte, at danskere ikke interesserer sig for deres forsikringsforhold.
»Det er særligt vigtigt, når der sker større livsbegivenheder. Når man bliver gift, flytter sammen eller får børn, så vil forsikringsbehovet ændre sig. Så er det et godt tidspunkt at sikre sig, at man har de rette forsikringer,« siger Pia Holm Steffensen.
25 pct. af de danskere, der tjekker deres forsikringer, ender med at skifte forsikringsselskab.
De danskere, som ikke tjekker deres forsikringer, svarer i undersøgelsen, at de allerede har den rigtige forsikring, eller også har de ikke tænkt over, at de burde gøre det. Og så er der dem, der bare ikke interesserer sig for området, viser svarene.
Forsikring & Pension står sammen med Forbrugerrådet Tænk bag Forsikringsguiden.dk, hvor priser og dækninger på forsikringer kan sammenlignes.
Interesseorganisationen håber, at endnu flere danskere i fremtiden vil benytte det værktøj eller andre portaler til at tjekke deres forsikringer.
»Vi er i gang med at kigge på, hvordan vi gør Forsikringsguiden til et endnu bedre værktøj, samtidig med, at vi arbejder for at øge særligt de unges finansielle forståelse, så de i højere grad træffer oplyste valg vedrørende deres forsikringsforhold. Det er ubetinget til gavn for både forbrugerne og konkurrencen,« siger Pia Holm Steffensen.