Finans

Nordea-rådgiver har sendt boligkunder til Danbolig-mægler, som hun er gift med - banken undskylder og retter op

Det går imod Nordeas egne regler, at en kunderådgiver har forsøgt at få kunder til at vælge hendes mand, som er ejendomsmægler, når de skulle sælge deres hus.

En bankrådgiver i Nordea har flere gange forsøgt at overbevise sine kunder i lokalområdet om at sælge deres bolig hos mæglerkæden Danbolig, som banken ejer, uden at fortælle, at en af indehaverne i mæglerbutikken er hendes mand.

Nordea har ellers gang på gang forsikret Finans om, at der ikke er penge mellem banken og Danbolig-mæglerne. Hverken når bankrådgiveren overbeviser kunden om at anvende en Danbolig-mægler til at sælge boligen, eller når ejendomsmægleren får overbevist køber om, at vedkommende kan låne penge til at købe en bolig i Nordea.

Finans er imidlertid i besiddelse af en mailkorrespondance mellem en Nordea-kunde og den pågældende rådgiver i banken, hvoraf det fremgår, at kunden er i fuld gang med at sælge sit hus hos en anden ejendomsmægler end Danbolig.

I den forbindelse har kunden brug for oplysninger om restgælden i huset.

Svaret fra bankrådgiveren indeholder imidlertid andet og mere end en oplysning om restgælden. Den indeholder også følgende sætning: »Lyder spændende - hvem skal sælge jeres bolig? Der er kommet et helt nyt og frisk team på i Danbolig XXX (vi har udeladt navnet på butikken, red.) - de gør det så godt - vil du høre fra dem?«

Bankrådgiveren undgår imidlertid behændigt at oplyse kunden, som i øvrigt blev sur over, at rådgiveren forsøgte at blande sig i valget af ejendomsmægler, at hun er gift med en af de ansatte i Danbolig-butikken. Hun har dermed en privatøkonomisk interesse i at henvise kunder til den bestemte ejendomsmæglerbutik, fordi hendes mand så tjener flere penge.

Vi har meget klare regler på dette område, som ser ud til ikke at være overholdt. Det er jeg meget ked af.

Mads Skovlund Pedersen, privatkundechef i Nordea i Danmark

Finans har spurgt Finanstilsynet, om det er ok at undlade at oplyse en kunde om, at man har privatøkonomisk interesse i en bestemt rådgivning.

Meldingen fra bankernes vagthund er, at der ikke findes regler i God Skik-bekendtgørelsen, som specifikt stiller habilitetskrav til ansatte og krav om procedurer for at undgå private interessekonflikter.

»Det er et område, som bankens egne politikker - eksempelvis personalepolitikken - burde tage hånd om. Hvis Finanstilsynet skal gå ind, forudsætter det, at der er tale om en generel adfærd, som banken ikke selv håndterer,« lyder det i svaret fra Finanstilsynet.

Nordea afviser, at der er tale om en generel adfærd.

»Vi har meget klare regler på dette område, som ser ud til ikke at være overholdt. Det er jeg meget ked af. Nordeas regler er klare: Som Nordea-medarbejder deltager vi ikke i handlinger eller anbefalinger, hvis vi har personlig interesse i sagen eller har en tæt relation til en tredjepart, der ville kunne drage fordel af anbefalingen,« siger Mads Skovlund Pedersen, privatkundechef i Nordea i Danmark.

Han peger på, at Nordea fremadrettet vil bruge dette konkrete eksempel over for de ansatte i banken og indskærpe over for rådgiverne, at det ikke er i tråd med Nordeas retningslinjer, hvis en rådgiver henviser kunder til eksempelvis en ægtefælle, der vil kunne drage fordel af henvisningen.

»I sådanne sager må man som rådgiver overlade sagsbehandlingen til en kollega og fortælle kunden, at man er inhabil på grund af en tæt personlig relation til den pågældende samarbejdspartner. Alt andet er ikke fair overfor kunden,« siger Mads Skovlund Pedersen.

Kunden, som Nordeas rådgiver forsøgte at sende i retning af sin ægtefælle uden at oplyse om det, ville gerne sælge sin bolig gennem ejendomsmæglerkæden EDC.

EDC oplyser til Finans, at der er flere eksempler på, at den pågældende rådgiver i Nordea har serveret kunder for sin ægtefælle i Danbolig uden at fortælle kunderne, at hun er gift med vedkommende.

»Vi har set mange varianter af dette. Der er intet i vejen med at anbefale en kunde en bestemt mægler, men kunden bør vide, hvorfor en rådgiver anbefaler denne mægler, og det bør jo alene være på et sagligt grundlag. Og det kan et familiært forhold ikke siges at være,« siger Jan Nordmann, kommunikationschef i EDC.

Finans har forsøgt at få en kommentar fra medarbejderen i Nordea. Hun er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.