Finans

Danske Bank har de mest sikre erhvervskunder

Danske Bank er second to none i en måling af, hvor sikre bankernes erhvervskunder er. Nordea er faldet tilbage.

Artiklens øverste billede
Som ansvarlig for Danske Banks erhvervsudlån i Danmark glæder direktør Niels Bang-Hansen sig over Danske Banks topplacering i en undersøgelse af kvaliteten af bankernes erhvervskunder.

Hvis det siger noget om en bank, hvilke kunder den omgås, har Danske Bank grund til at være tilfreds.

En ny, omfattende analyse fra Aalborg Universitet fastslår, at Danske Bank skiller sig ud som den bank i Danmark, der har de suverænt mest sikre erhvervskunder.

I gennemsnit har de undersøgte bankers erhvervskunder 37 øres egenkapital for hver krone, de låner. Danske Banks erhvervskunder har 48 øres egenkapital. Sidste år havde Danske Bank også de mest sikre kunder.

»Flere er bekymrede for, om banker i en iver efter at få volumen og vokse går på kompromis i kreditgivningen. Denne undersøgelse bekræfter, at vi er konstante i vores kreditgivning, selv når konkurrencen er tiltagende,« siger Niels Bang-Hansen, direktør i Business Banking Danmark i Danske Bank.

Danske Banks egne tal viser, at den konservative linje ikke giver bagslag i konkurrencen med resten af banksektoren.

»Vi har i år vundet en halv pct. i markedsandel, når vi sammenligner vores udlån med det samlede udlån opgjort af Nationalbanken,« siger Niels Bang-Hansen.

Sidste år var Danske Bank og Nordeas erhvervskunder lige sikre, men det seneste år er gearingen øget hos Nordeas kunder. Det har fået kundernes egenkapital til at falde fra 46 til 40 øre pr. lånte krone. Men Nordea afviser, at storbanken i kampen om kunderne har slækket på kreditpolitikken.

»Den eneste forklaring kan være, at vi gør meget ud af langsigtede relationer. Det betyder, at vi gør vores yderste for at hjælpe vores kunder, når de får det svært. Men vi er ikke dumdristige,« siger Peter Lybecker, øverste chef for Nordea i Danmark.

Undersøgelsen fokuserer på mindre erhvervskunder med op til 40 mio. kr. i lån. Hvis de store erhvervskunder var med, havde Danske Bank distanceret konkurrenterne endnu mere.

»Netop fordi Danske Bank er så forsigtig i omgangen med kunder, undrer jeg mig over debatten om, at Danske Bank bør splittes op i to dele. Det kan godt være, at Danske Bank er stor – endda meget stor – men den er blevet det på en fornuftig måde – i hvert fald herhjemme,« siger Lars Krull.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.