Finans

Tusindvis af pensionskunder fanget i negativt afkast

Pensionsselskabet Skandia har sænket depotrenten og hævet gebyret for kunder med produktet bonuspension. Resultatet er, at pensiondepotet skrumper.

Artiklens øverste billede
Skandias danske direktør Charsten Christensen har sænket depotrenten og øget omkostninger, så opsparingen skrumper for tusindvis af kunder.

Tusindvis af kunder er havnet i den helt usædvanlige situation, at deres pensionsopsparing skrumper i pensionsselskabet Skandia. Det sker efter, at Skandia på samme tid har sænket den årlige rentetilskrivning og hævet gebyrerne for kunder med produktet bonuspension.

»Det er uden tvivl det dårligste pensionsprodukt, vi har på det danske marked i øjeblikket,« siger Gert Aage Nielsen, der er partner i rådgivningsfirmaet Bedstpension.

Forringelsen af produktet er sket fra 1. februar i år, hvor den såkaldte depotrente er sænket, så kundernes opsparing fremover kun vokser med 0,25 pct. om året. Det fremgår af en anmeldelse til Finanstilsynet.

Samtidig har Skandia hævet et administrationsgebyr til 100 kr. om måneden. Det betyder, at op mod 8.000 kunder reelt ender med et negativt afkast, når omkostningerne er betalt. Det er langt dårligere end andre selskaber, hvor depotrenten ligger på 1,8-6,0 pct. afhængig af selskab og produkt.

Skandia, der er et af Sveriges største pensionsselskaber, lancerede bonuspension i Danmark som et alternativ til de traditionelle produkter med afkastgaranti. Her kunne man både få et garanteret afkast og udsigt til ekstra afkastbonus. I dag er kunderne stadig sikret garantien på 1,5 eller 0,5 pct. i gennemsnit over årene, men bonus er der ikke udsigt til.

»Produktet er slået totalt fejl. Skandia har ikke været i stand til at levere det, som kunderne blev stillet i udsigt, da de tegnede det,« siger Gert Aage Nielsen, der vurderer, at der ligger benhård forretningskalkule bag Skandias behandling af kunderne.

»Det giver ingen forretningsmæssig mening for Skandia at bevare produktet bonuspension, så de kunder, der er tilbage i produktet får et usselt afkast og en ussel behandling,« siger han, der opfordrer kunderne til at komme ud af produktet hurtigst muligt.

Skandias danske direktør Charsten Christensen lægger ikke skjul på, at man gerne vil af med de garanterede produkter.

»Jeg kan godt konstatere, at andre giver en anden depotrente end os, men det må være en del af deres strategi. Vi ser det som et døende produkt fremadrettet,« siger Charsten Christensen, der understreger, at alle kunder har fået mulighed for at skifte til et andet produkt uden garanti.

Hvordan har du det som direktør med at levere et afkast til en række af jeres kunder, som er negativt?

»Som udgangspunkt er det jo ikke en god kundeoplevelse, hvis man får et negativt afkast. Men kunderne har selv fravalgt at skifte. Vi har virkelig fortalt dem, hvilke andre muligheder de havde,« siger Charsten Christensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.