Virksomheders største mareridt har ændret sig, og det kræver nye forsikringer
Nye trusler og behov får virksomheder til at efterspørge nye og anderledes forsikringer.
Engang var de fleste virksomheders største mareridt, at bygningerne eller varelageret brændte. For det var her, virksomhedernes største værdier lå. Derfor var forsikringer af de fysiske ting den største prioritet. Men sådan er det ikke længere.
»Der kommer nye forsikringsprodukter i kraft af, at værdierne forskyder sig. Vi oplever en større interesse for at forsikre medarbejdere, data, netværk og driftstab,« siger Klaus Ravn, afdelingschef i forsikringsmæglerselskabet Aon.
Det kan f.eks. være forsikringer mod, at hackere trænger ind i virksomhedens it-system eller at virksomheden udsættes for en shitstorm på nettet. Men det kan også være kidnapningsforsikringer, der dækker nøglemedarbejdere på forretningsrejse i højrisikoområder.
»Vi får nye produkter hele tiden, men de bliver mere og mere internationale, så de kan bruges i flere virksomheder,« siger Klaus Ravn.
Det er Dahlberg Assurance Agentur, der udbyder specialforsikringer, et eksempel på. Det danske forsikringsagentur tilbyder forsikringer i samarbejde med den internationale gigant Lloyds. Tidligere i år begyndte Dahlberg at sælge kidnapningsforsikringer i Danmark, og agenturet sælger også en nicheforsikring, der dækker, hvis ansatte til et firmaarrangement får hole in one på golfbanen og løber med en stor og dyr præmie.
»Vi kan tydeligt mærke en stigende interesse for specialforsikringer. Jeg tror, at vi har fordoblet omsætningen på hole in one-forsikringer de seneste tre år, og vi dækker nu op imod 150 turneringer om året,« siger Per Grøndahl, daglig leder af Dahlberg Assurance Agentur.
Vi kan tydeligt mærke en stigende interesse for specialforsikringer.
En anden nyskabelse står Topdanmark bag. Tidligere i år udviklede forsikringsselskabet en specialforsikring i samarbejde med drivhusproducenten Juliana Drivhuse. Dermed kan producentens kunder forsikre sig mod bl.a. storme og glasskader på drivhusene.
»Det var et eksperiment, hvor vi prøvede at lave en ny form for samarbejde for at lave en meget målrettet specialforsikring. Det særlige ved den forsikring er, at det er Juliana Drivhuse, der står for salg og skadebehandling. Det er endnu for tidligt at måle effekten, men vi har også andre brancher i kikkerten,« siger Troels Leth, kommunikationsmedarbejder i Topdanmark, som også arbejder på en ny droneforsikring, der efter planen skal på markedet til efteråret.
»Det er et eksempel på en ny type forsikring, som målrettet forsøger at dække nye behov og tendenser i erhvervslivet,« siger Troels Leth.