Luksusbiler får den kolde skulder
Efter flere år med uafbrudt fremgang og nye salgsrekorder gik Rolls-Royce og Bentley tilbage i 2015, hvor Kina mistede pusten.
Den vestlige finanskrise er gledet ubemærket hen over Rolls-Royce og Bentley, der de seneste fem år har fundet nye markeder overalt i verden, er gået fra den ene salgsrekord til den anden og i 2014 toppede med salg på henholdsvis 4.063 og 11.020 håndbyggede biler.
Men i fjor sluttede festen, hvor mærkerne gik tilbage til henholdsvis 3.785 og 10.100 biler. Det skyldes, at det store kinesiske marked har tabt pusten. Her er økonomien gået ned i gear, mens myndighederne har sat ind mod både benzinslugere, ekstravagance og korruption, og det smitter af på biler i superluksusklassen. Det betød, at Rolls-Royce alene gik 54 pct. tilbage her, mens Bentley-salget faldt med 37 pct.
Stadig pænt mange biler
Over en bred kam er niveauet dog stadig højt. 2015 er det andetbedste år for Rolls-Royce nogensinde, mens Bentley stadig ligger over de magiske 10.000 biler. Det er især markeder som USA, de asiatiske lande omkring Stillehavet og Mellemøsten, hvor der er fremgang, der redder de to brands.
Her er der også forventninger til de kommende år. Således har Rolls-Royce mange forudbestillinger på den nye Dawn Drophead Coupé, der lander i løbet af 2016 og er en cabriolet, som i højere grad appellerer til yngre kunder, der selv vil køre bilen frem for med en chauffør.
Det er en udvikling, som blev sat i gang med Ghost og Wraith, som også har været med til at holde dampen oppe for mærket med gudinden Spirit of Ecstasy i fronten.
Nye modeller
Hos Bentley er det den nye Bentayga SUV, som fabrikken sætter sin lid til i 2016, mens nye modeller som den hurtige Continental GT V8 Coupé og Cabriolet samt Flying Spur V8 har været med til at drive væksten.
De klassiske kæmpelimousiner som Rolls-Royce Phantom og Bentley Flying Spur, der især i Kina er solgt til velhavere, som ynder chauffør, er stadig hjørnesten hos fabrikkerne. Men modeller, som appellerer til at have ejeren selv bag rattet, har været drivkraften i de senere års vækst.