Gammel forside FINANS

Luksusbiler får den kolde skulder

Efter flere år med uafbrudt fremgang og nye salgsrekorder gik Rolls-Royce og Bentley tilbage i 2015, hvor Kina mistede pusten.

Artiklens øverste billede
Mens Rolls-Royce går tilbage i Kina, er der vækst i USA, hvor der er mange forudbestillinger på den nye åbne Dawn Drophead Coupé, som appellerer til yngre købere. Foto: Rolls-Royce

Den vestlige finanskrise er gledet ubemærket hen over Rolls-Royce og Bentley, der de seneste fem år har fundet nye markeder overalt i verden, er gået fra den ene salgsrekord til den anden og i 2014 toppede med salg på henholdsvis 4.063 og 11.020 håndbyggede biler.

Men i fjor sluttede festen, hvor mærkerne gik tilbage til henholdsvis 3.785 og 10.100 biler. Det skyldes, at det store kinesiske marked har tabt pusten. Her er økonomien gået ned i gear, mens myndighederne har sat ind mod både benzinslugere, ekstravagance og korruption, og det smitter af på biler i superluksusklassen. Det betød, at Rolls-Royce alene gik 54 pct. tilbage her, mens Bentley-salget faldt med 37 pct.

Stadig pænt mange biler

Over en bred kam er niveauet dog stadig højt. 2015 er det andetbedste år for Rolls-Royce nogensinde, mens Bentley stadig ligger over de magiske 10.000 biler. Det er især markeder som USA, de asiatiske lande omkring Stillehavet og Mellemøsten, hvor der er fremgang, der redder de to brands.

Her er der også forventninger til de kommende år. Således har Rolls-Royce mange forudbestillinger på den nye Dawn Drophead Coupé, der lander i løbet af 2016 og er en cabriolet, som i højere grad appellerer til yngre kunder, der selv vil køre bilen frem for med en chauffør.

Det er en udvikling, som blev sat i gang med Ghost og Wraith, som også har været med til at holde dampen oppe for mærket med gudinden Spirit of Ecstasy i fronten.

Den nye Bentley Continental GT har givet medvind til Bentley, men mærket ser især frem til Bentayga, der kommer i år. Foto: Bentley

Nye modeller

Hos Bentley er det den nye Bentayga SUV, som fabrikken sætter sin lid til i 2016, mens nye modeller som den hurtige Continental GT V8 Coupé og Cabriolet samt Flying Spur V8 har været med til at drive væksten.

De klassiske kæmpelimousiner som Rolls-Royce Phantom og Bentley Flying Spur, der især i Kina er solgt til velhavere, som ynder chauffør, er stadig hjørnesten hos fabrikkerne. Men modeller, som appellerer til at have ejeren selv bag rattet, har været drivkraften i de senere års vækst.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.