• Opdateret 07/11/2017 kl. 08:25
Investor

Mærsks flagskib fortsætter på ret kurs - men koncernen ramt af stort underskud

A.P. Møller-Mærsk er kommet ud af tredje kvartal med et underskud på 1,539 mia. dollars.

Artiklens øverste billede

A.P. Møller-Mærsk har nu fået rettet så meget op på udviklingen i flagskibet Maersk Line, at det store rederi igen har sikret sorte tal på bundlinjen. Rederiet sejlede et overskud på 220 mio. dollars hjem til det store konglomerat i juli, august og september, viser regnskabet for tredje kvartal fra A.P. Møller-Mærsk. Resultatet skal ses i forhold til det minus på 116 mio. dollars, som Maersk Line blev ramt af i samme periode sidste år.

Flagskibet har dog ikke kunnet sikre et overskud i hele konglomeratet. Hele koncernen - både den fortsættende del og de dele af forretningen, som skal skilles ud - kom ud af tredje kvartal med et underskud på 1,539 mia. dollars. Heraf bidrog de fortsættende dele af A.P. Møller-Mærsk med et underskud på 120 mio. dollars, mens de dele, der skal udskilles fik et underskud på 1,419 mia. dollars.

Resultatet for tredje kvartal er betydeligt dårlige end i samme periode sidste år, hvor resultatet for koncernen landede på 438 mio. dollars. På direktionsgangen i A.P. Møller-Mærsk hæfter man sig dog ved, at det i tredje kvartal lykkedes at skille sig af med to store dele af selskabet.

»Jeg er tilfreds med de aftaler, vi indgik i Q3, hvorefter Total S.A. overtager Mærsk Olie & Gas A/S og A.P. Møller Holding A/S overtager Maersk Tankers A/S, hvilket viser god fremgang i arbejdet med separationen af forretningsenhederne under Energy. Selvom løsninger for Maersk Drilling og Maersk Supply Service stadig skal defineres før udgangen af 2018, vil fremtidens Maersk i endnu højere grad nu kunne drage fordel af sin stærke position indenfor inden for Transport & Logistics,« lyder det fra Søren Skou, der er topchef i A.P. Møller Mærsk i forbindelse med regnskabet.

Ser man på omsætningen i A.P. Møller-Mærsk steg den med næsten 1 mia. dollars i kvartalet.

»Omsætningen i Transport & Logistics voksede med 14 pct. og, var først og fremmest drevet af højere omsætning i Maersk Line. Markedsforholdene forblev positive med vækst i den globale containervolumen på 5 pct. i tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år, og en stigning i den nominelle kapacitet på 3 pct. Imidlertid medførte tiltag relateret til genopretningen af forretningen efter cyberangrebet en negativ udvikling i Maersk Lines transporterede mængder på 2,5 pct. og en stigning i enhedsomkostningerne på 3,9 pct. ved faste bunkerpriser,« lyder det videre fra Søren Skou.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.