Investor

Analytiker: Ændringerne i Mærsk giver mening - men de er små

Ændringen om Mærsks forretning kom frem onsdag morgen som led i Mærsks strategiskifte fra 2016.

Størstedelen af speditør- og logistikvirksomheden Damcos tjenester bliver integreret med Maersk Lines flagskibsprodukt, fragtsejlads via de store ruter, og solgt under Maersk-varemærket. Foto: AP/Christian Charisius

Det er ikke en omfattende ændring af Mærsks forretning, som virksomheden onsdag har præsenteret. Men forandringerne virker fornuftige. Det vurderer Johan Eliasson, aktieanalytiker i Kepler Cheuvreux.

Mærsk har offentliggjort, at logistikforretningerne skal arbejde tættere sammen og under et navn. Det betyder, at størstedelen af speditør- og logistikvirksomheden Damcos tjenester bliver integreret med Maersk Lines flagskibsprodukt, fragtsejlads via de store ruter, og solgt under Maersk-varemærket.

Ændringen kom frem onsdag morgen som led i Mærsks strategiskifte fra 2016, hvor det blev besluttet at køre datterselskaberne i et meget tættere parløb. Det skal dels sikre besparelser, dels lokke fragtkunder til ved at tilbyde flere tjenester under samme tag.

Det har altså nu ført til, at det meste af Damco, som har været drevet som et selvstændigt varemærke med hovedkvarter i Holland, skal høre under Maersk Line, som drives fra Esplanaden i København.

- Der har været en løbende tovtrækning om Damco gennem de sidste to årtier. Det blev stiftet som en del af Maersk Line, så blev det gjort mere uafhængigt, og nu er det tilbage inde under paraplyen. Det giver mening, men det gør ikke en stor forskel i mine øjne, siger analytiker Johan Eliasson fra Kepler Cheuvreux til Ritzau Finans.

Samtidig med ændringen på logistikfronten vil Mærsk strømline sine varemærker inden for containerfart, og det betyder farvel til to rederinavne. Seago, MCC og Sealand samles nemlig under ét fælles navn, "Sealand - A Maersk Company". Seago Line står for de kortere ruter på det europæiske marked, mens MCC har en lignende rolle i Asien, og Sealand hidtil har været Mærsks varemærke for de intra-amerikanske sejladser.

Tidligere har det ellers været Mærsks strategi at tilbyde flere forskellige varemærker, hvor datterselskaberne også havde andre grafiske udtryk og brugte andre farver end den kendte Mærsk-lyseblå. Men den tilgang er blevet opblødt i forbindelse med det store strategiskifte, der fandt sted i 2016.

- Det virker naturligt, når virksomheden er i gang med at strømline og integrere, at de også er tættere sammen her. Alt i alt er det små ændringer, men det er en anelse positivt, konkluderer Johan Eliasson om udmeldingerne fra Mærsk.

Sammenlægningen af Damco og Maersk Line vil potentielt føre til afskedigelser, hvis to personer udfører samme opgave, skriver Mærsk i en kommentar til Ritzau Finans. Men det er ikke hovedformålet med den nye struktur at skære i omkostningerne, understreger virksomheden.

Læs også
Top job