Investor

Økonom om Adform: Bedre at vente med børsnotering

Tirsdag har Adform på grund af uro på de finansielle markeder udskudt sin børsnotering på ubestemt tid, og det kan virke fornuftigt frem for at gå hele vejen og risikere ikke at få tegnet alle sine aktier.

Sådan lyder vurderingen hos investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet over for branchemediet Mediawatch.

- Det ville der ikke komme noget godt ud af.

- Måske kunne de tegne 70 eller 80 pct., og så ville der ske det, at handlen ikke ville starte i kurs 16 (den udbudte kurs, red.), men måske i kurs 7,5, og det er der ikke nogen, der får noget godt ud af. Så er det meget bedre at lave et bedre benarbejde, siger han til Mediawatch.

It-selskabet Adform, som sigtede efter at sælge nye aktier for 750 mio. kr., har begrundet sin udskudte børsnotering med fortsat volatilitet og usikkerhed på de finansielle markeder.

Før tirsdagens udskydelse har Adform også en gang tidligere udskudt en notering af selskabets aktier. Da det skete, reducerede selskabet samtidig udbudsprisen på aktierne til 16 kr. stykket fra en tidligere forventning på mellem 19 og 24 kr. stykket.

Trods tirsdagens meddelelse om at Adform dropper børsnoteringen i denne omgang, håber selskabet ifølge administrerende direktør Gustav Mellentin på at blive i stand til at prøve igen på et senere tidspunkt.

Hos Nordnet vurderer Per Hansen, at der skal noget ekstra til, hvis selskabet skal gøre sig forhåbninger om at lykkes med et nyt forsøg inden for bare et par måneder.

- De kan nok komme igen om et år. Men de kan kun komme igen om en-to måneder, hvis de har lavet noget nyt - nogle nye samarbejder, en ny algoritme eller noget andet, der markant differentierer dem fra dér, hvor de står i dag, siger han til Mediawatch.

Læs også
Top job