B&O på vej mod største kursfald i årevis: »Man skal ikke skuffe markedet«
Bang & Olufsens nedjustering har skabt tvivl om selskabets langsigtede mål, forklarer analytiker.
Det er under et halvt år siden, at Bang & Olufsen kunne fejre sit første overskud i tre år.
Jublen var stor, og der var tv-indslag om, at B&O nu var gået fra krise til succes.
Men torsdag morgen er B&O blevet ramt af et kursfald på op mod 29 pct. på fondsbørsen i København. Hvis det ender på det niveau, vil det være B&O’s værste dag nogensinde på børsen, ifølge tal fra Ritzau Infront.
Morten Imsgard, der følger B&O som senioranalytiker i Sydbank, fortæller, at det voldsomme kursfald er en historie om, at det danske designklenodie er udfordret.
»Man skal ikke skuffe markedet. Investorerne tvivler på, at B&O kan nå selskabets langsigtede målsætninger. B&O er ramt af, at det er svært at holde salgskedlerne oppe, samtidig med at man transformerer butiksnettet,« siger han til Finans.
B&O har en ambition om en gennemsnitslig omsætningsvækst på 10 pct. i de kommende år. Men onsdag kunne B&O fortælle markedet, at selskabet i indeværende regnskabsår forventer en omsætning på samme niveau som seneste regnskabsår.
»Hvis man begynder med nulvækst i det første år, bliver det selvsagt svært at nå en gennemsnitlig vækst på 10 pct. over en periode på tre år. Derfor ser B&O’s langsigtede finansielle målsætninger nu usikre ud,« siger Morten Imsgard.
Han sammenligner torsdagens nedtur for B&O med den nedtur, britiske Asos og danske Pandora på det seneste har været igennem.
B&O forklarer nedjusteringen med en række forhold.
For det første peges på en omstilling i salgskanalen, ligesom en ændring til en mere direkte distributionsmodel især har påvirket udviklingen i Europa, Mellemøsten og Afrika samt de to amerikanske kontinenter.