- Opdateret 19/02/2019 kl. 07:50
William Demant i fremgang - vil nu skifte navn
Høreapparatskæmpen er tirsdag morgen kommet med årsregnskab.
Den danske høreapparatskæmpe William Demant har gang i væksten og vil nu til at skifte navn.
Det er overskrifterne på det årsregnskab, William Demant tirsdag morgen har offentliggjort.
Koncernens samlede omsætning gik 6 pct. frem til 13,9 mia. kr., og samtidig steg overskuddet efter skat med 4 pct. til lidt over 1,8 mia. kr.
»Jeg er stolt over det seneste års resultater, som viser, at vi i 2018 tog et stort skridt hen imod at opfylde vores formål om at skabe livsforandrende forskelle gennem udbredelse af høresundhed. Vi fortsætter vores vækstrejse ved at vinde markedsandele og ved klart og tydeligt at påvise de positive effekter, som vores specialiserede høreløsninger har på sundhed,« siger William Demants topchef, Søren Nielsen, i forbindelse med årsregnskabet.
William Demant forventer salgsvækst over markedsniveauet i 2019 og regner desuden med, at driftsresultatet vil stige. Dog havde analytikerne forventet en større vækst end udmeldt for 2019.
Derudover planlægger William Demant et aktietilbagekøb for mindst 1,2 mia. kr.
Men måske endnu mere interessant; både William Demant Holding A/S og majoritetsejeren, Oticin Fonden, planlægger at skifte navn.
William Demant Holding skal hedde Demant, og Oticon Fonden skal skifte navn til William Demant Fonden.
På den kommende generalforsamling skal aktionærerne godkende navneskiftet for William Demant. Søren Nielsen mener, at det sender et stærkt budskab at skifte navn.
»I løbet af de seneste år har vi udviklet og forandret Demant fra et anonymt holdingselskab til et mere aktivt moderselskab med en gruppe af individuelle virksomheder, der alle har betydelig gavn af at være en del af en global, stærk høresundhedskoncern. Vi ser stort potentiale og høj værdi for vores mange virksomheder og for de interne funktioner i vores koncern i at styrke deres samarbejde på tværs af gruppen,« siger han.
Navneskiftet til Demant kommer ikke til at ændre noget for kunder, der handler med virksomhederne i Demant-gruppen. Kommercielt opererer de enkelte virksomheder stadig hver for sig, men de vil drage nytte af synergier på tværs af Demant.
»Et stærkere Demant-brand vil først og fremmest styrke samarbejdet og tilhørsforholdet på tværs af koncernen, men det vil også give os bedre muligheder for at tiltrække de største talenter og bedste medarbejdere til gruppens mange enheder,« siger Søren Nielsen.